|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۴-۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی و مقایسه رشد جنبه محتوایی مهارت تعریف واژه در دانشآموزان ۷ تا ۱۲ ساله فارسیزبان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف زبان از سه جزء محتوا، فرم و کاربرد تشکیل شده است که حیطه معناشناختی در زیرمجموعه محتوایی قرار میگیرد. در دانش معنایی به اطلاعاتی در زمینه ارتباط هر واژه با دیگر واژههای موجود در آن مقوله و مقولههای دیگر نیازمندیم. یکی از اجزای اصلی حیطه معناشناختی، دانش واژگان است که بسیاری از ارتباطات واژگانی ازجمله بازنمایی و سازماندهی آنها در این شبکه شکل میگیرد. یکی از مفاهیم مهم در حوزه واژگان، سازماندهی ذهنی، ارتباطات و چگونگی شکلگیری موقعیت هر یک از واژگان در این شبکه است. یکی از تکالیفی که به سازماندهی واژگان و معنای آنها در شبکه خزانه واژگانی کمک میکند تکلیف تعریف واژه است. تعریف واژه مهارتی است که به جنبههای مختلفی از رشد زبانی، فرازبانی، سواد و موفقیتهای تحصیلی مربوط است. از تکلیف تعریف واژه برای بررسی سازماندهی مقولههای معنایی در واژگان ذهنی استفاده میشود. هدف از این مطالعه بررسی انواع تعریف کردن و نحوه رشد آن در کودکان طبیعی 7 تا 12 ساله بود که به مدرسه میرفتند. روش بررسی پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری شامل دانشآموزان طبیعی مقطع دوم تا ششم ابتدایی، از مناطق 1، 7 و 17 شهر تهران بودند. نمونهها شامل 150 دانشآموز بودند که با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. مهارت تعریف واژه با تکلیف تعریف واژه بررسی شد. در این تکلیف از دانشآموزان شرکتکننده تقاضا شد تا تعاریف خود را از واژگان بیان کنند. درنهایت تمام پاسخها و تعاریف، جمعآوری و بر اساس محتوا نمرهدهی شد. پایایی تکلیف تعریف واژه به روش همبستگی نمرات دو ارزشیابی مستقل و روایی آن به صورت محتوایی بررسی شد. تحلیل آماری دادههای زبانی حاصل از پژوهش با آزمونهای تی مستقل، تحلیل واریانس و توکی، با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 انجام شد. یافتهها یافتههای حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که با افزایش مقطع تحصیلی و سن دانشآموزان، روند رشد تعریف اسامی از طبقه پاسخهای عینی و عملکردی، به سمت طبقه پاسخهای ترکیبی نوع دوم پیش رفت و میزان استفاده از اصطلاحات سرطبقه، افزایش یافت. در واقع میانگین امتیاز جنبه محتوایی تعریف واژه، افزایش معنیداری داشت (0/001>P). همچنین عملکرد دختران در پاسخهای محتوایی بهتر از پسران بود و نمرات بالاتری کسب کردند. نتیجهگیری نتایج نشان داد با افزایش مقطع تحصیلی و سن دانشآموزان، کیفیت پاسخهای محتوایی بهدستآمده از بخش محتوایی واژگان افزایش مییابد. در واقع، مفاهیم در شبکه معنایی و خزانه واژگان، به صورت سلسلهمراتبی و شبکهای از ارتباطات پیچیده سازماندهی می شود. همچنین با توجه به طبقه، پاسخها از مبتدی به پیشرفته و تعاریف از پاسخهای عینی و عملکردی به سمت تعاریف ترکیبی نوع دوم و رسمیتر پیشرفت میکند. در نهایت گفتاردرمانها میتوانند با توجه به نتایج بهدستآمده از تکلیف تعریف واژه در محیطهای آموزشی و بالینی استفاده کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تعریف واژه، رشد، دانشآموز، معناشناسی، فرازبانی |
|
عنوان انگلیسی |
Review and Comparison of Content Growth in Word Definition of Persian Speaking Children of 7-12 Years of Age |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective Language has three components: content, form and pragmatic. The content includes the semantic components. Semantic knowledge of word relationships requires awareness of the relationships between different words in the same field and other fields. One of the main components of the semantic is the mental lexicon that many of the semantic communications, including the organization and semantic representations of words, take shape in this network. The important issue is how to organize words in mind, linking the words together and their position in the semantic network. One task that helps to organize the meanings of the words in the mental lexicon is the word definition task. The ability to define words is reliant o several aspects of linguistic and metalinguistic development, literacy, and academic achievement. The aim of this investigation was to study the definitional style of nouns in typically developing school-aged children. Materials & Methods In this cross-sectional and descriptive-analytical study, 150 typically developing school-aged children, selected using multistage sampling method, studying in the second to sixth grades in 1, 7 and 17 municipal districts of Tehran were included. The definition skill was assessed with word definition task. The students were asked to define the words, and their answers were scored based on content. The reliability was assessed by two independent values, and the validity was determined by the content. The results were analyzed by the SPSS V. 22 software using the methods of independent- samples T test, univariate analysis of variance and Tukey's test. Results The findings showed that by increasing the age, the noun definitions were developed from functional and concrete responses into combination two and using of superordinate terms were increased. The mean score of the content in word definition was significantly increased by age (P< 0.001). Also the performance of girl students was better as they earned higher scores than the boys (P=0.03). Conclusion On increasing the age, the content quality of word definitions improved significantly. The concepts were found to be organized into hierarchies of connections. Also, definitions were developed from functional and concrete responses into combination two and formal responses. And finally, the word definition task can be used by speech and language therapists in clinical and educational environments. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شیما مطلوبی | shima matloubi department of speech therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran. گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
طلیعه ظریفیان | talieh zarifian department of speech therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran. گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
طاهره سیما شیرازی | tahereh sima shirazi department of speech therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran. گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
عنایت الله بخشی | enayatollah bakhshi department of biostatistics, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran. گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2009-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/34/article-34-568163.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
گفتاردرمانی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|