|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۰، شماره ۱۰۹، صفحات ۲۳-۳۱
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه تأثیر آموزش شمارش حرکات جنین در سه ماههی دوم و سوم بارداری بر دلبستگی مادر- جنین در مادران نخست باردار |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: دلبستگی مادر- جنین از اجزای اصلی دستیابی به هویت مادری است. یکی از راهکارهای توصیه شده در این مورد، توجه به حرکت جنین است. در این پژوهش تأثیر آموزش شمارش حرکات جنین در سه ماهه دوم و سوم بارداری بر دلبستگی مادر- جنین در مادران نخست باردار بررسی و مقایسه شده است. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی 47 مادر باردار از مراکز بهداشتی درمانی منتخب، در سال 1394 به روش نمونهگیری آسان انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. نحوه کنترل و ثبت روزانه حرکتهای جنین به صورت فردی آموزش داده شد. سپس شرکت کنندگان گروه اول از هفته 24 تا 28 و گروه دوم از هفته 28 تا 32 بارداری، به شمارش و ثبت روزانه حرکتهای جنین در فرمهای مخصوص پرداختند. پرسشنامه دلبستگی مادر- جنین Cranley در ابتدا و انتهای مداخله در هر گروه تکمیل شد. تجزیه تحلیل دادهها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و سطح معنیداری 05/0>P انجام شد. آزمون آماری تی زوج برای مقایسه میانگین نمره دلبستگی مادر و جنین ابتدا و انتهای مطالعه در هر گروه و آزمون آماری تی مستقل برای مقایسه بین گروهی استفاده شد. یافتهها: در ابتدای مداخله میانگین نمره دلبستگی مادر- جنین در گروه اول 62/11 ± 63/86 و در گروه دوم 93/8 ± 50/90 بود و تفاوت آماری معنیداری بین دو گروه وجود نداشت. پس از پایان مداخله میانگین نمره دلبستگی در گروه اول و دوم به ترتیب 81/10 ± 30/96 و 40/11 ± 92/95 شد. تغییر ایجاد شده در هر گروه معنیدار بود (گروه اول: 001/0>P، گروه دوم: 01/0>P)، اما تغییرات میانگین نمره دلبستگی بین دو گروه معنیدار نبود. نتیجهگیری کلی: آموزش شمارش روزانه حرکتهای جنین در سه ماهه دوم و سوم بارداری تأثیر مشابهی با یکدیگر بر دلبستگی مادر- جنین داشت. برای بررسی دقیقتر تأثیر هر مداخله، انجام این مطالعه با گروه کنترل توصیه میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A Comparison between the Effect of Education of Fetal Movement Counting during the Second and Third Trimesters on Maternal Fetal Attachment in First Time Pregnant Women |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background & Aim: Maternal-Fetal Attachment (MFA) is one of the most important components in achieving motherhood identity. One of the recommended interventions in this regard is to consider fetal movement. Therefore, the present study evaluated the effect of education of fetal movement counting during the second and the third trimesters of pregnancy on MFA in first-time pregnant women. Materials & Methods: In this semi-experimental study, 47 pregnant mothers were selected through simple sampling from selected health-care centers in 2015. Then, they were randomly allocated into two groups. Face-to-face training was provided on counting and recording the daily fetal movement. Next, the subjects in the first group counted and recorded the fetal movement in specific forms between the 24th and 28th weeks of pregnancy once a day and the second group did it between 28th and 32nd weeks. Before and after the intervention, both groups completed Cranley's Maternal-Fetal Attachment Scale. Data analysis was conducted, using SPSS 16, with a significance level of p < 0.05. Paired t-test was used to compare the mean score of MFA before and after the intervention in each group and independent t-test was used for between groups comparison. Results: The mean score of MFA before the intervention in the first group was 86.63 ± 11.62 and in the second group was 90.50 ± 8.93. No significant difference was observed between the two groups. After the intervention, the mean score of MFA was 96.30 ± 10.81 in the first group and 95.92 ± 11.40 in the second group. This change was statistically significant in both groups (first group: p = 0.001, second group: p = 0.01); but the changes of maternal-fetal attachment had no significant difference between the two groups. Conclusions: Education of fetal movement counting during the second and third trimesters had a similar effect on MFA. For more accurate evaluation of the effect of this intervention in different times, it is recommended to perform this study with a control group. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
کبری صالحی | k salehi phd candidate in reproductive health, student research committee, school of nursing and midwifery, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran. corresponding author tel 09132348704 e-mail k_salehi@nm.mui.ac.ir دانشجوی دکتری بهداشت باروری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. نویسنده مسئول شماره تماس 09132348704 email k_salehi@nm.mui.ac.ir سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
زهرا صالحی | z salehi ms in adult health nursing, shohada lenjan hospital, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran کارشناس ارشد پرستاری، بیمارستان شهدای لنجان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
زهرا سهرابی | z sohrabi phd candidate in reproductive health, student research committee, school of nursing and midwifery, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran دانشجوی دکتری بهداشت باروری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1667-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/146/article-146-568662.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|