نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۰، شماره ۱۰۹، صفحات ۶۷-۷۹

عنوان فارسی بررسی نقش تعدیل‌گر عزت نفس در رابطه بین اصطکاک اجتماعی و فرسودگی شغلی در پرستاران بیمارستان‌های خیریه شهر مشهد
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: یکی از نقش‌های اساسی پرستاران در فعالیت‌های روزانه ارتباط با افراد است و آنان بطور مستمر با مددجویان، خانواده آنان و دیگر اعضای تیم بهداشتی در ارتباط هستند و در برابر سلامت و زندگی آنان مسئولند. از سوی دیگر فرسودگی شغلی از عوامل مؤثر بر ارتباط و کیفیت مراقبت از بیمار شناخته شده است، شناخت عوامل تاثیرگذار بر فرسودگی شغلی پرستاران و متغیرهای دخیل در این تاثیر جهت ارتقاء کیفیت خدمات حوزه بهداشت و درمان مفید خواهد بود. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیل گر عزت نفس در رابطه بین اصطکاک اجتماعی و فرسودگی شغلی پرستاران شاغل در بیمارستان‌های خیریه شهر مشهد است. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیلی- پژوهشی است و جامعه آماری این پژوهش تمامی پرستاران بیمارستان‌های خیریه شهر مشهد می‌باشند. ابزار جمع آوری داده‌ها سه پرسشنامه استاندارد اصطکاک اجتماعی  Duffyو همکاران، فرسودگی شغلی از Maslach و  Jacksonو عزت نفس ازTinakon  و  Nahathai‌است. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب 98/0، 95/0 و 91/0 می‌باشد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از نرم افزار Amos استفاده شد و داده ها با استفاده از معادلات ساختاری و رگرسیون سلسله مراتبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته‌های تحقیق، تأثیر اصطکاک اجتماعی بر فرسودگی شغلی را مورد آزمون قرار می‌دهد که با ضریب تأثیر 4/0 در سطح تشخیص 05/0 معنی‌دار است. تأثیر هر دو مؤلفه اصطکاک اجتماعی بر فرسودگی شغلی معنی‌دار است؛ اصطکاک همکار بر فرسودگی شغلی با ضریب تأثیر 56/0 که کمتر از 9/0است، تأثیر دارد. اصطکاک مدیر بر فرسودگی شغلی با ضریب تأثیر 04/0 که 9/0 است، تأثیر دارد. همچنین عزت نفس تأثیر اصطکاک اجتماعی بر فرسودگی شغلی را تعدیل کرد. نتیجه‌گیری کلی: مدیران پرستاری می‌توانند با شناسایی عوامل بوجود آورنده اصطکاک اجتماعی و کاهش یا حذف آنها در محیط کار پرستاران از فرسودگی شغلی آنها بکاهند. همچنین استفاده از تکنیک‌هایی جهت افزایش عزت نفس پرستاران نیز می‌تواند در کاهش فرسودگی شغلی آنها مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عزت نفس، اصطکاک اجتماعی، فرسودگی شغلی، پرستاران

عنوان انگلیسی The Moderating Role of Self-esteem between Burnout and Social Undermining in the Nurses of Charity Hospitals in Mashhad
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Aim: communication with the board of nursing as well as patient and their families are one of the most important daily activities of nurses. On one hand, Nurses are in close contact with people and are responsible for their health and life, and on the other hand, burnout influences the quality of patient care. Therefore, the identification of factors affecting the burnout of nurses and the variables involved in this effect will be helpful in improving the quality of health services. The purpose of this study is to investigate the moderating role of self-esteem between social undermining and burnout of nurses working in charity hospitals in Mashhad city. Materials  &Methods: The current study is an analytical survey. The statistical population was the nurses of charity hospitals in Mashhad city in 2015. The Duffy et al questionnaire was used to measure social undermining, the Maslach & Jackson questionnaire was used to measure burnout, and the Tinakon & Nahathaiquestionnaire was used to measure self-esteem. The Cronbach alpha of questionnaire was .0.91 for social undermining, 0.95 for burnout and 0.98 for self-esteem . Data were analyzed by structural equation modeling and hierarchical multiple regression. Results: Social undermining (β=.40) and its components i.e. colleague's social undermining (β=.56) and manager's social undermining (β=.04) had a significant impact on burnout. In addition, self-esteem moderated the effect of social undermining on burnout (p<.05). Conclusion: Nursing managers can reduce nurses' burnout by identifying and eliminating the factors causing social undermining at the workplace. Furthermore, utilizing the techniques to increase the nurses' self-esteem may reduce their burnout.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-esteem, Social undermining, Burnout, Nurses

نویسندگان مقاله فریبرز رحیم نیا | f rahimnia
professor, management department, faculty of economic and administrative sciences, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran. corresponding author tel 05138803000 email r-nia@um.ac.ir
استاد، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران نویسنده مسئول شماره تماس 05138803000 r-nia@um.ac.iremail
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

سمانه صادقیان | s sadeghian
ph.d. candidate of human resource management, faculty of economic and administrative sciences, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

پروانه یزدانی | p yazdani
ph.d. candidate of human resource management, faculty of economic and administrative sciences, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1751-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/146/article-146-568666.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات