نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۰، شماره ۱۰۹، صفحات ۸۰-۸۷

عنوان فارسی "گزارش کوتاه" تأثیر آموزش اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری بر آگاهی و نگرش پرستاران
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: سیستم اعتباربخشی در پرستاری یک سیستم ارزیابی است که به توانمندی پرستاران اعتبار می‌بخشد. با توجه به این که پرستاران توانایی منحصر به فردی برای اجرا و نظارت بر فرآیند اعتباربخشی دارند بنابراین فرآیندهای اعتباربخشی به وسیله عملکرد پرستاران تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری بر نگرش و آگاهی پرستاران طراحی شده است. روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی روی 30 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان علوی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری استفاده شد. در ابتدا نمونه‌ها از نظر میزان آگاهی و نگرش در مورد اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس یک دوره آموزشی در مورد معیارها، ممیزی‌ها، چک لیستها و شاخص‌های اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری به آن‌ها آموزش داده شد و دو ماه بعد مجدداً آگاهی و نگرش آن‌ها ارزیابی شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 19 و آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی پرستاران از اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری قبل از مداخله 80/16 ± 23/121 بود که پس از مداخله آموزشی به 33/14 ± 53/141 افزایش یافت (001/0P=). مداخله آموزشی منجر به افزایش نمره تمامی ابعاد آگاهی به‌جز تجهیزات و امکانات شده بود (153/0P=). همچنین مداخله آموزشی بر روی نگرش پرستاران نسبت به اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری تاثیر معنی دار نداشت (219/0P=). نتیجه‌گیری کلی: آموزش منجر به افزایش آگاهی در مورد اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری می‌شود. اجرای مداخلات خاص در جهت تغییر در نگرش و آگاهی پرستاران برای عملیاتی کردن اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری ضروری به نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتباربخشی، آگاهی، نگرش، پرستار

عنوان انگلیسی “Short Comunication” The Effect of Clinical Nursing Services Accreditation Training on the Knowledge and Attitude of Nurses
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Aim: Accreditation refers to the systematic assessment of health care centers based on certain standards. The nursing accreditation system is a system that evaluates the capabilities of nurses. Given that nurses have ability to implement and monitor the accreditation process, accreditation process is influenced by nurses' performance. The present study was conducted to evaluate the effect of educating clinical nursing service accreditation on the attitude and knowledge of nurses. Material & Methods: This semi-experimental study was conducted on 30 nurses working at Alavi hospital affiliated to Ardebil University of Medical Sciences. Data were collected using a researcher-made questionnaire on knowledge (41 items) and attitude (18 items) towards clinical nursing service accreditation. At first, participants were evaluated regarding their level of knowledge and attitude about clinical nursing service accreditation. Then, samples participated in an educational course about the criteria, audits, checklists and the indicators of clinical nursing service accreditation. Two months later, their level of knowledge and attitude were re-evaluated. Data were analyzed by SPSS19 using descriptive and inferential statistics. Results: The mean score of nurses' knowledge about clinical nursing service accreditation before the intervention was 121.23 ± 16.80 that increased to 141.53 ± 14.33 after the intervention (P= 0.001). The educational intervention led to increase the scores in all the aspects of knowledge except for equipment and facilities (P=0.153). However, the educational intervention had no significant effect on the attitude of nurses towards clinical nursing service accreditation (P=0.219). Conclusion: Education would increase the knowledge about clinical nursing service accreditation. Performing specific interventions for changing nurses' attitude to operate clinical nursing service accreditation seems necessary.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Accreditation, Knowledge, Attitude, Nurse

نویسندگان مقاله فاطمه میرحبیبی | f mir habibi
ms student, faculty of nursing and midwifery, islamic azad university tehran medical branch, tehran, iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد پزشکی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

مهوش صلصالی | m salsali
professor, faculty of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran. correspondig author tel 98 9123199223 email m_salsali@hotmail.com
استاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران واحد پزشکی، تهران، ایران. نویسنده مسئول شماره تماس 09123199223 email m_salsali@hotmail.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

طاهره نصرآبادی | t nasrabadi
assistant professor, faculty of nursing and midwifery, islamic azad university tehran medical branch, tehran, iran.
استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد پزشکی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1747-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/146/article-146-568667.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات