مجله سالمندی ایران، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۵۴-۱۶۷

عنوان فارسی تحلیل محتوای مفاهیم و تصاویر سالمندی از بعد جسمانی در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی ایران
چکیده فارسی مقاله اهداف هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای مفاهیم و تصاویر سالمندی در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی بعد از انقلاب اسلامی از این نظر بوده است که این کتاب‌ها از نظر جسمانی چه دیدی به سالمندی داشته‌اند. مواد و روش ها پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی است که با روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری، تمامی کتاب‌های درسی دوره ابتدایی بعد از انقلاب است که از میان آن‌ها کتاب‌های سال‌های 1358، 1365، 1375، 1385 و 1394 انتخاب شده‌اند. دلیل انتخاب سال‌های یادشده این بود که این سال‌ها مقاطعی بودند که کتاب‌ها تغییر کرده‌اند. در این پژوهش واحد زمینه هر متن درس و واحد تحلیل مضامین و تصاویر مرتبط با سالمندی بوده است. در ضمن این مقاله در کمیته اخلاق دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به تأیید رسیده است. یافته ها نتایج این پژوهش مشخص کرد در کتاب‌های بررسی‌شده بیشتر سالمندان به صورت افرادی با چهره دارای چین‌وچروک (52/1درصد)، با موی خاکستری یا سفید (44/4درصد)، دارای قامتی صاف (57درصد) و با توان جسمانی زیاد (43درصد) تصویر شده‌اند. افرادی که عموماً از نظر جسمانی (72/5درصد) مستقل و سالم (73/2درصد) هستند. در این کتاب‌ها سالمندان عموماً (64/1 درصد) بدون استفاده از هیچ‌یک از وسایل کمکی تصویر شده‌اند و در مواردی که سالمندان با وسایل کمکی به تصویر کشیده شده‌اند، وسیله استفاده‌شده (14/1 درصد) عینک بوده است. نتیجه گیری نتایج نشان داد در کل تصویری طبیعی از وضعیت جسمانی سالمندان در کتاب‌های درسی ارائه شده است. به بیان دیگر تصویری که از سالمندان در کتاب‌های درسی ارائه شده است، تصویری عموماً متناسب با وضعیت جسمانی افراد در دوره سالمندی است. جالب آنکه در سال‌های اولیه بعد از انقلاب در مقایسه با سال‌های اخیر، تصویر جوان‌تری از سالمندان ارائه شده است که با توجه به روند افزایش امید به زندگی در دهه اخیر طبیعی و با واقعیت موجود سالمندی نیز متناسب است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Content Analysis of the Concepts and Images of the Physical Aging Primary School Textbooks in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Objectives This study has two purposes. The first purpose is to analyze the concept of old age in the textbooks of the primary schools after the Islamic Revolution (1979). The second purpose is to study the type of images used in these textbooks to depict the elderly people in physical terms.  Methods & Materials This research is a descriptive Research to analyze the content of the books. The data is collected from a statistical population of all the primary schools' textbooks used after the Islamic Revolution. Of them, the ones which were taught in 1979, 1996, 2006, and 2015 were selected as the samples because these books were subject to change in those years. The context units were Lessens and of analysis was the contents and pictures in which the concept of old age is presented.  Results The findings of this research show that the textbooks depict aged people as those with wrinkles (52.1%), grey or white hair (44.4%), upright stature (57%), and maintain good physical health (43%). These older adults are healthy (73.2%) and independents (72.5%). Most of them (64.1) never used any healthcare aids, and in case of health care tools, only spectacles are depicted.  Conclusion The results showed that the textbooks depict a positive image of the physical health of the older people. The picture in the textbooks shows elders' natural status and their physical conditions in the old age. It is interesting to mention that during the first year post the Islamic Revolution, the illustrations showed the older adults as young. It's natural considering the rise of maximum life expectancy in the recent decades, and it also reflects the realities of old age.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا افتخاری | Zahra Eftekhari
Department of Social Welfare, Student Research Committee, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه رفاه اجتماعی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

فرهاد نصرتی نژاد | Farhad Nosrati Nejad
Department of Social Welfare, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

ربابه صحاف | Robabeh Sahhaf
Iranian Research Center on Ageing, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات سالمندی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

نسیبه زنجری | Nosaybeh Zanjari
Iranian Research Center on Ageing, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات سالمندی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-12-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/67/article-67-671363.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سالمند شناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات