|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۸، شماره ۹۷، صفحات ۲۳-۳۳
|
|
|
عنوان فارسی |
کاربرد نظریه رفتار برنامه ریزی شده برای پیش بینی قصد و رفتار استفاده از راهبردهای سواد سلامت در پرستاران |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: امروزه سواد سلامت یکی از مهمترین اولویتها جهت ارتقاء کیفیت خدمات بهداشتی درمانی بوده و یکی از مهمترین اهداف آن، بهبود ارتباط بیمار- درمانگر در حیطه آموزش به بیمار میباشد. لذا هدف مطالعه حاضر بررسی عوامل تاثیر گذار بر قصد و رفتار پرستاران جهت بکارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده میباشد. روش بررسی: مطالعهای توصیفی- تحلیلی به شیوه مقطعی بر روی 148 پرستار در بیمارستان آموزشی الزهرای شهر اصفهان انجام شد. نمونههای مورد پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی آسان انتخاب شدند. قصد و رفتار پرستاران در خصوص بکارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار توسط پرسشنامه مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده مورد سنجش قرار گرفت. اﻃﻼﻋــﺎت ﺟﻤــﻊآوری ﺷــﺪه ﺑــﺎ اﺳــﺘﻔﺎده از آزﻣــﻮنﻫــﺎی آنالیز واریانس یکطرفه، t مستقل، ﺿـــﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒـﺴﺘﮕﻲ پیرسون و رگرسیون خطی در ﻧﺮم اﻓﺰار آﻣﺎری SPSS v.17 ﺗﺠﺰﻳـﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ شد. یافتهها: بین میانگین نمره رفتار پرستاران و متغیرهای وضعیت تاهل، شرکت در کلاسهای بازآموزی، نوع استخدامی، سابقه کار، پست سازمانی ارتباط معنادار آماری وجود داشت. توان پیشگویی کنندگی رفتار پرستاران در خصوص بکار گیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیماران توسط سازههای نظریه رفتار برنامه ریزی شده 31 درصد بود. از میان سازههای این نظریه، کنترل رفتاری درک شده بهترین پیشگویی کننده قصد (417/0= β) و رفتار (319/0= β) آزمودنیها برای بکارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار بود. نتیجه گیری کلی: نتایج این مطالعه نشان داد که سازه کنترل رفتاری درک شده بهترین پیشگویی کننده قصد و رفتار پرستاران بوده و لذا پیشنهاد میشود که برنامههای آموزشی مدون در خصوص بکار گیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار جهت اثر بخشی بیشتر آن بر سازه کنترل رفتاری درک شده به طور ویژه توجه گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سواد سلامت، پرستار، آموزش به بیمار |
|
عنوان انگلیسی |
Applying the Theory of Planned Behavior to Predicting Nurse’s Intention and Behavior in Using Health Literacy Strategies in Patient Education |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background & Aims: Health literacy is one of the most important priorities for improving health care quality through enhancing patient- provider communication. Implementing health literacy strategies enables nurses to provide information and instructions for patients in a manner that is more commensurate and understandable. The purpose of this study was to investigate the factors affecting nurses' intention to implement health literacy strategies in patient education based on theory of planned behavior. Material & Methods: A cross- sectional study conducted among 148 nurse practitioners of Al-Zahra Hospital affiliated to Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran, using descriptive-analytical method. Data collected via standardized questionnaire based on theory of planned behavior constructs and analyzed by SPSS v.17 using ANOVA, Independent T-test, Pearson correlation and linear regression. Results: There were statistically significant correlation between using health literacy strategies and marriage status, attending in retraining courses, employment type, job history, and job status. Perceived behavioral control was the most powerful predictor of intention (β= 0/417) and use health literacy strategies in patient education and behavior of nurses (β=0/319). Conclusion: According to the findings of this study, perceived behavioral control is a powerful determinant of nurses' intention and behavior of using health literacy strategies in patient education. Hence we recommend nurse educators to pay special attention to the constructs of this theory mainly perceived behavioral control in retrain courses about patient education and health literacy strategies. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Health Literacy, Nurse Practitioners, Patient Education |
|
نویسندگان مقاله |
همام الدین جوادزاده | m javadzade assistant professor, department of health education and health promotion, bushehr university of medical sciences, bushehr, iran اﺳﺘﺎدﯾﺎر، ﮔﺮوه آﻣﻮزش ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ارﺗﻘﺎء ﺳﻼﻣﺖ، داﻧﺸﮑﺪه ﺑﻬﺪاﺷﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﻮﺷﻬﺮ، ﺑﻮﺷﻬﺮ، اﯾﺮان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
غلامرضا شریفی راد | gh sharifirad professor, department of public health, qom university of medical sciences, qom, iran. اﺳﺘﺎد، ﮔﺮوه ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﺑﻬﺪاﺷﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻗﻢ، ﻗﻢ، اﯾﺮان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
مهنوش رییسی | m reisi assistant professor, department of health education and health promotion, bushehr university of medical sciences, bushehr, iran. اﺳﺘﺎدﯾﺎر، ﮔﺮوه آﻣﻮزش ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ارﺗﻘﺎء ﺳﻼﻣﺖ، داﻧﺸﮑﺪه ﺑﻬﺪاﺷﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﻮﺷﻬﺮ، ﺑﻮﺷﻬﺮ، اﯾﺮان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)
محمود نصر اصفهانی | m nasr esfahani bs in nursing, department of patient education, al-zahra educational hospital, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran. ﮐﺎرﺷﻨﺎس ﭘﺮﺳﺘﺎری، ﻣﺴﺌﻮل دﻓﺘﺮ آﻣﻮزش ﺳﻼﻣﺖ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎر، ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن آﻣﻮزﺷﯽ اﻟﺰﻫﺮا، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ اﺻﻔﻬﺎن، اﺻﻔﻬﺎن، اﯾﺮان. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
بهزاد مهکی | b mahaki assistant professor, department of bio-statistics and epidemiology, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran. ﺳﺘﺎدﯾﺎر، ﮔﺮوه آﻣﺎر زﯾﺴﺘﯽ و اﭘﯿﺪﻣﯿﻮﻟﻮژی، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ اﺻﻔﻬﺎن، اﺻﻔﻬﺎن، اﯾﺮان. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
فیروزه مصطفوی | f mostafavi associate professor, department of health education and health promotion, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran. corresponding author tel 09132118364 email f_mostafavi@yahoo.com دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. نویسنده مسئول تلفن تماس 09132118346 f_mostafavi@yahoo.com email سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1291-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|