|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۸، شماره ۹۷، صفحات ۶۶-۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی نقش پیش بینیکننده سبکهای فرزندپروری در هوش هیجانی دانش آموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: هوش هیجانی از طریق مدیریت موثر و استفاده از هیجانها در انگیزش و برقراری ارتباط موثر، در تمامی ابعاد زندگی فردی نقش دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کننده سبکهای فرزندپروری در هوش هیجانی دانش آموزان انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر گرگان در سال 89-1390 بودند که با نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای 387 نفر (196 دختر و 191 پسر) انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی Bar-on و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری Baumrind استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد سبکهای فرزندپروری والدین رابطه معنی داری با هوش هیجانی دانش آموزان داشت و به طور مشترک 87/0 از واریانس، متغیر هوش هیجانی را پیش بینی کرد. همچنین سبک فرزندپروری مقتدر قوی ترین پیش بین هوش هیجانی که با مقدار پیش بینی کنندگی مثبت 71/0، در دانش آموزان بود. سبکهای فرزندپروری مستبد و آسان گیر نیز به صورت منفی به ترتیب 62/0 و 26/0 درصد از تغییرات هوش هیجانی را تبیین کردند. نتیجهگیری کلی: بر اساس نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر، سبکهای فرزندپروری عامل مهمی در پیش بینی هوش هیجانی دانش آموزان هستند. لذا پیشنهاد میشود جهت تقویت هوش هیجانی دانش آموزان، مشاوران مدارس به آموزش سبکهای فرزندپروری مناسب برای والدین بپردازند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ، آﻣﻮزش، اﻧﮕﯿﺰش |
|
عنوان انگلیسی |
The Predictive Role of Parenting Styles in Emotional Intelligence of Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background & Aim: Emotional intelligence plays a role in the all aspects of individual life through using emotions in gaining motivation and effective communication. The aim of the present study was to investigate the predictive role of parenting styles in student emotional intelligence. Materials & Methods: It was a cross-sectional study. Statistical population was including the entire girls and boys student in the Middle Schools of Gorgan city in 2010-2011 and 387 individuals (196 girls and 191 boys) were selected through multi-stage clustering sampling method. The study instruments were Baumrind Parenting Styles and Bar-An Emotion Quotient Intelligence questionnaires a. Data were analyzed by SPSS v20. Results: The results showed that parenting styles had a significant relationship with emotional intelligence of students, and they predicted 0.87 the variance of emotional intelligence. Also, the authoritative parenting styles were the strongest predictor of emotional intelligence among students with 0.71 positive predictive values. Authoritarian and permissive parenting styles explained the variations of emotional intelligence with negative prediction values of 0.62 and 0.26, respectively. Conclusion: Based on our results, parenting styles is an important agent in predicting emotional intelligence of students. Therefore it is proposed that school counselors teach proper parenting in order to improve emotional intelligence of students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Emotional Intelligence, Education, Motivation |
|
نویسندگان مقاله |
نازنین خواجه | n khajeh phd in educational psychology, department of educational psychology, institute of development of education, tajikistan academy of education, doshanbeh, tajikistan corresponding author . tel 98 09111718961 email nazanin.khajeh@yahoo.com دکترای روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی تربیتی، پژوهشگاه رشد معارف، آکادمی تحصیلات تاجیکستان، دوشنبه، تاجیکستان نویسنده مسئول . شماره تماس 09111718961 nazanin.khajeh@yahoo.com email
دولت شایف | d shayof phd in educational psychology, department of educational psychology, institute of development of education, tajikistan academy of education, doshanbeh, tajikistan. دﮐﺘﺮای روان ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، ﮔﺮوه روان ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه رﺷﺪ ﻣﻌﺎرف، آﮐﺎدﻣﯽ ﺗﺤﺼﯿﻼت ﺗﺎﺟﯿﮑﺴﺘﺎن، دوﺷﻨﺒﻪ، ﺗﺎﺟﯿﮑﺴﺘﺎن
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1421-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|