نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۸، شماره ۹۳، صفحات ۱۱-۲۱

عنوان فارسی اثربخشی مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر میزان استرس پرستاران تازه کار
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: پرستاران تازه کار استرس زیادی را متحمل می شوند که می تواند آثار ناخوشایندی را در ابعاد فردی و حرفه ای بر جای گذارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر میزان استرس پرستاران تازه کار بود. روش بررسی: طرح پژوهش حاضر نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد که با انتخاب هدفمند اولیه و تخصیص تصادفی 80 نفر از پرستاران تازه کار به دو گروه 40 نفره، شامل گروه آزمون و گروه کنترل به روش مبتنی بر هدف انجام شد. برای گروه آزمون، 8 جلسه 90 دقیقه ای مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی 2 بار در هفته اجرا شد و گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند. داده ها از طریق پرسش نامه سنجش میزان استرس پرستاری ( Expanded Nursing Stress Scale ) قبل و پس از پایان مداخله جمع آوری و با استفاده از آزمون های آماری تی زوجی، تی مستقل و کای اسکوئر در نرم افزار SPSS نسخه 20 در سطح معنا داری 05/0 تحلیل شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که میانگین استرس در گروه آزمون از 44/44 قبل مداخله به 44/29 بعد از مداخله کاهش یافته و نتایج از نظر آماری معنی دار بوده است ( 001/0> p ). در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد (276/0 = p ). تفاوت میانگین استرس دو گروه پس از مداخله نیز معنی دار بود ( 001/0> p ). نتیجه­گیری کلی: با توجه به این مطالعه مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی می تواند منجر به کاهش میزان استرس پرستاران تازه کار شود. لذا پیشنهاد می شود از این مداخله در ابتدای شروع به کار برای پرستاران تازه کار استفاده گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مداخله شناختی رفتاری، استرس، پرستاران تازه کار

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Cognitive Behavioral Group Intervention on the Stress Levels of New Graduate Nurses
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Aim: New graduate nurses bear high levels of stress which could lead to unpleasant personal and professional outcomes. This study aimed to determine the effectiveness of cognitive behavioral group intervention on the stress levels of new graduate nurses. Material & Methods: It was a quasi-experimental pretest -posttest study with control group. A total of 80 new graduate nurses were first recruited by purposeful sampling and then were randomly assigned into two experimental and control groups (n=40). Eight, 90 minutes sessions of cognitive behavioral group intervention was performed for the experimental group two times a week. Control group received no intervention. The data was collected before and after the intervention by "Expanded Nursing Stress Scale" and analyzed by inferential statistics such as chi-square and independent T test using SPSS- PC (v. 20). Results: The findings showed that the mean score of stress level has reduced significantly after the intervention (from 44/44 to 29/44) (p< 0/001). No significant reduction was found in the stress levels of control group (p=0/276). There was also a significant difference between the mean score of stress levels of the two groups after intervention (p< 0/001). Conclusion: According to the findings cognitive behavioral group intervention can reduce the stress levels of new graduate nurses. Therefore, using this intervention in the beginning of new graduate nurses' work is suggested.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نجمه علی یاری | n aliyari
master student of psychiatric nursing management, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشجوی کارشناسی ارشدمدیریت روان پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مسعود فلاحی خشکناب | m fallahi khoshknab
associate professor, nursing group, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran ٭corresponding author . tel 09125097144 email msflir@yahoo.com
دانشیار، گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران ٭نویسنده مسئول . شماره تماس 09125097144 email msflir@yahoo.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

حمید رضا خانکه | hr khankeh
associate professor, nursing group, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشیار، گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و نوانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

محمد علی حسینی | ma hoseini
assistant professor, nursing group, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
استادیار، گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

محسن یزدانی | m yazdani
master student of nursing, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran.
کارشناسی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1334-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات