|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۸، شماره ۹۳، صفحات ۲۲-۳۱
|
|
|
عنوان فارسی |
مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: ارتقاء مهارتهای تفکر انتقادی یک هدف ضروری در آموزش عالی بخصوص آموزش پرستاری است. شرایط ناپایدار بالینی نیازمند پرستارانی با توانایی تصمیم گیری مناسب است که لازمه آن تفکر انتقادی می باشد. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی از نوع مقطعی است. نمونه پژوهش 169 دانشجوی پرستاری بودند که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر 2 بخش؛ ویژگیهای دموگرافیک و "آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب" بود. داده ها با استفاده ازآزمون های آماری همبستگی اسپیرمن، همبستگی پیرسون، تی تست و آنالیز واریانس یکطرفه در نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: مهارتهای تفکر انتقادی در کل دانشجویان پرستاری سه مقطع کمتر از 50 درصد ( ٪8/32) بود و ارتباط معنیداری بین مقطع تحصیلی دانشجویان و نمرهی مهارتهای تفکرانتقادی و زیر مقیاس های آن با استفاده از آزمونANOVA وجود نداشت ( 05/0P>). نتیجه گیری کلی: به نظر می رسد علی رغم تاکید بر لزوم ارتقا تفکر انتقادی دانشجویان در سطح آموزش عالی، بستر موجود در این زمینه از کفایت لازم برخوردار نبوده و نیازمند بازنگری می باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تفکر انتقادی، دانشجویان پرستاری |
|
عنوان انگلیسی |
Critical Thinking Skills of Nursing Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background & Aim: Promoting students' critical thinking (CT) skills has been an essential goal of higher education, especially in nursing education. Unstable clinical situation requires nurses with proper ability of decision making which needs critical thinking. Accordingly this study was conducted to evaluate the critical thinking skills of nursing students of Isfahan University of Medical Sciences. Material & Methods: It was a descriptive cross-sectional study. The sample consisted of 169 nursing students who were recruited by stratified proportion to size sampling. The Data was collected by "California Critical Thinking Skills Test B" and analyzed by spearman correlation, Pearson correlation, T test and ANOVA using SPSS-PC (v. 16). Results: Critical thinking skills in nursing students in all three levels was less than 50 percent (%32/8) and There was no significant correlation between educational levels of students and the mean score of critical thinking skills and its subscales by ANOVA test ( p>0/05). Conclusion: Despite the emphasis on the necessity of students' critical thinking in higher education, the existent context does not have the required efficacy and needs some revision. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Critical thinking, Nursing students |
|
نویسندگان مقاله |
مرضیه حسن پور | m hasanpour associate professor,school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, nursing and midwifery care research center, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran. دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکزتحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
اکبر حسن زاده | a hasanzadeh faculty member, department of statistics and epidemiology, school of health, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran. عضو هیئت علمی واحد آمار حیاتی، دانشکده ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
فاطمه قایدی حیدری | f ghaedi heidari doctoral student in nursing, nursing and midwifery care research center, department of nursing, faculty of nursing and midwifery, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran. دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان ، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
مریم باقری | m bagheri doctoral student in nursing, nursing and midwifery care research center, department of nursing, faculty of nursing and midwifery, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran. ٭corresponding author . tel 98 09332217421 email maryambagheri83@yahoo.com دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ٭نویسنده مسئول تلفن تماس 09332217421 ایمیل maryambagheri83@yahoo.com سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1327-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|