|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۷، شماره ۹۲، صفحات ۱-۱۲
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش جنسیت در خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان پرستاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: تحقیقات در زمینهی بهداشت و سلامتی برای پیشرفت مراقبتهای بهداشتی ضروری بوده و نقشی محوری در علوم پزشکی ایفا مینماید. از اینرو مطالعهی حاضر با هدف تعیین و مقایسهای خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان دختر و پسر مقطع تحصیلات تکمیلی پرستاری انجام پذیرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مقطعی است. جامعهی آماری این پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 1393-1392، تشکیل میداد. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بود. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهی خودکارآمدی پژوهشی ( RSE ) که توسط Phillips & Russell ساخته شده است بهره گرفته شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری t دو گروهی مستقل و آنالیز واریانس دو عاملی در نرمافزار آماری SPSS تسخه 20 تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد دانشجویان دختر و پسر از نظر خودکارآمدی مهارتهای نوشتن، تحقیق عملیاتی، کمی و رایانهای، طراحی تحقیق و نمرهی کل خودکارآمدی پژوهشی بالاتر از میانگین معیار جامعه قرار دارند. بین دانشجویان دختر و پسر در خود کارآمدی مهارتهای طراحی تحقیق ، مهارت تحقیق عملیاتی ، مهارت کمی و رایانهای، مهارتهای نوشتن و نمرهی کل خودکارآمدی پژوهشی تفاوت معنی دار وجود نداشت (05/0 < P ). همچنین نقش توام جنسیت و علاقه به پژوهش در رابطه با خودکارآمدی پژوهشی معنیدار نبود (21/1 = F ، 27/0 = p ) اما نقش جداگانهی علاقه به انجام پژوهش در خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان معنیدار بود. (63/7 = F ، 006/0 = p ). نتیجهگیری کلی: توصیه می شود در پژوهش های بعدی رابطهی خودکارآمدی پژوهشی با عواملی همچون محیط آموزشی، انگیزهی علمی و تولیدات پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پژوهش، خودکارآمدی، دانشجویان پرستاری |
|
عنوان انگلیسی |
The Role of Gender in Research Self-efficacy of Nursing Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background & Aim: Research in the field of health is essential for the development of health care and plays a central role in medical sciences. Accordingly this study was undertaken to determine research self-efficacy of female and male nursing students in higher education. Material & Methods: It was a descriptive, cross sectional study. The research population was nursing students of higher education in Ardabil University of Medical Sciences in academic year of 2013-2014. Simple random sampling was used to recruit the students. Data was collected by Phillips & Russell Research Self Efficacy (RSE) questionnaire and analyzed by Independent- sample t -test and Two- way ANOVA using SPSS-PC (v.20). Results: The results showed that the male and female students were situated upper than the standard average in terms of self-efficacy of writing skills, practical research skills, quantitative and computer skills, research design skills and total research self- efficacy. There was no significant difference between male and female students in terms of self-efficacy of design skills, self-efficacy of practical research skills, self-efficacy of quantitative and computer skills, self-efficacy of writing skills, and total research self-efficacy ( p >0.05). No significant relationship was found between the interaction of gender and interest in research, and research self-efficacy (F =1/21, P=0/27). However, the singular role of interest in research and research self-efficacy was significant (F =7/63, P=0/006). Conclusions: Future research is recommended to be undertaken to study the relationship between research self-efficacy and factors such as educational environment, scientific motivation and research products. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Research, Self-efficacy, Nursing Students |
|
نویسندگان مقاله |
ابراهیم آریانی | e aryani master of educational research, faculty of education sciences amp; psychology, university of mohaghegh ardabili, ardabil, iran. corresponding author . tel 98 09198241704 email e.aryani.sh@gmail.com کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ، ایران نویسنده ی مسئول . تلفن تماس 09198241704email e.aryani.sh@gmail.com سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
آمنه نریمانی | a narimani دانشگاه کردستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
کیوان کمانگر | k kamangar دانشگاه محقق اردبیلی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
عظیم امیدوار | a omidvar دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل (Islamic azad university of ardabil)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1212-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|