|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۷، شماره ۹۲، صفحات ۳۳-۴۳
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر برنامه آموزش مادری ذهن آگاهانه مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی بر دلبستگی مادر- جنین |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: با توجه به اهمیت نقش دلبستگی مادر- جنین در دوران بارداری و تأثیر آن بر پیامدهای سلامت مادر و نوزاد، هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش آموزش مادری ذهن آگاهانه و مادری ذهن آگاهانه مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی بر دلبستگی مادر- جنین بود. روش بررسی: نمونه مورد بررسی شامل 36 زن باردار نخستزای مراجعه کننده به مراکز بهداشت و متخصصین زنان و زایمان شهر اصفهان بود که در سه ماهه دوم بارداری قرار داشتند و به شیوه داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در یگ گروه مداخله و دو گروه کنترل قرار داده شدند. کلیه شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخله به پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک و دلبستگی مادر- جنین پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس ( ANCOVA ) در نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که دلبستگی مادر- جنین در سه گروه به طور معناداری متفاوت است (008/0 = P ، 8/5 = F )؛ به طوری که در گروه مادری ذهن آگاهانه مبتنی بر رویکرد ایرانی- اسلامی میانگین نمره دلبستگی بیشتر از سایر گروه ها بود (00/95 = 14 |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دوران مادری، ذهن آگاهی، ایرانی- اسلامی، دلبستگی، مادر- جنین |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Iranian-Islamic Mindful Motherhood Training on Maternal-fetal Attachmen |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background & Aim: Given the importance of maternal-fetal attachment in pregnancy period and its long-term influence on the health of mother and infant, the aim of this study was comparing the effectiveness of two methods of conventional mindful motherhood training and Islamic-Iranian based mindful motherhood training on maternal-fetal attachment. Material & Methods: The sample consisted of 36 Primgravida pregnant mothers in their 3rd trimester referring to the health centers and gynecologists in the city of Isfahan. They participated voluntarily and then were randomly assigned to two experimental and one control groups. All the participants responded to the Maternal-Fetal Attachment Scale (MFAS) before and after the intervention. Data was analyzed by ANCOVA using SPSS-PC (v. 16). Results: The findings showed that mother-fetus attachment was significantly different among the three groups (F=5/8, P=0/008) and the mean score of Islamic-Iranian based mindful motherhood group was higher than two other groups ( 14 |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فرشته حقیقت | f haghighat دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
علیرضا مرادی | ar moradi professor, department of psychology, faculty of humanities, kharazmi university, tehran, iran. corresponding author . tel 98 09369619839 email moradi90@yahoo.com استاد، عضو هیأت علمی گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ٭نویسنده مسئول . شماره تماس 09369619839 moradi90@yahoo.comemail سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
محمد علی مظاهری | ma mazaheri دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
صدیقه حنطوش زاده | s hantoushzade دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
عباسعلی الهیاری | aa allahyari دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
عباس پسندیده | a pasandide دانشکده علوم حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث سازمان اصلی تایید شده: دانشکده علوم حدیث
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1246-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|