نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۷، شماره ۹۰، صفحات ۱-۱۳

عنوان فارسی تاثیر برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت‌های ارتباطی بر بهبود سلامت روانی پرستاران و کارکنان بیمارستان: یک مطالعه‌ی آزمایشی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: ماهیت شغلی حرفه­های بهداشتی به­گونه­ای است که کارکنان این مشاغل را در معرض عوامل استرس­زای گوناگونی قرار می­دهد و سلامت روانی آنان را تهدید می­کند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت­های ارتباطی بر بهبود سلامت روانی پرستاران و کارکنان بیمارستان بود. روش­ بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه­تجربی و گروه نمونه شامل 32 نفر از پرستاران و کارکنان بیمارستان بقیه­الله (عج) شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری داوطلبانه انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه 16 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت­های ارتباطی مبتنی بر نظریه شناختی رفتاری به مدت 16 ساعت روی افراد گروه آزمایش اجرا شد. داده­های پژوهش با استفاده از مقیاس استرس، اضطراب و افسردگی ( DASS ) پیش از شروع مداخله آموزشی و پس از آن از افراد هر دو گروه آزمایش و کنترل جمع­آوری شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از روش­های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره و آزمون های کای دو و تی مستقل در نرم­افزار آماری spss نسخه 18 انجام گرفت. یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت­های ارتباطی موجب کاهش معنی­دار میانگین نمره استرس و اضطراب در افراد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد (01/0> p) اما در متغیر افسردگی بین دو گروه تفاوت معنی­داری مشاهده نشد (861/0 = p). نتیجه­گیری کلی: برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت­های ارتباطی مبتنی بر نظریه شناختی رفتاری از طریق کاهش نشانه­های استرس و اضطراب می­تواند سلامت روانی پرستاران و کارکنان بیمارستان را بهبود بخشد. بنابراین، به مدیران بهداشتی توصیه می­شود از این برنامه­ها به منظور بهبود سلامت روانی کارکنان استفاده نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Influence of Teaching Program of Stress Management and Communication Skills on Improvement of Mental Health of Nurses and Hospital Staff: An Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Aim: The occupational nature of health profession is such that employees in these occupations are exposed to various stressors which threaten their mental health. We aimed to investigate the influence of stress management and communication skills training on the improvement of mental health of nurses and hospital staff. Material & Methods: It was a quasi-experimental study. The sample included 32 nurses and other hospital staff of Baqiyatallah hospital in Tehran that were first recruited by voluntary sampling and then were randomly assigned to experimental and control groups. Stress management and communication skills training program based on the cognitive-behavioral theory was performed during a 16 hours period. Data was collected by Depression Anxiety Stress Scale (DASS) before and after the intervention and was analyzed by descriptive statistics and analysis of covariance using SPSS-PC (v. 18). Results: The results of the analysis of covariance indicated that the intervention has significantly reduced stress and anxiety in the experimental group compared to the control group (P< 0/01). However, no significant difference was seen in terms of depression (P=0/861). Conclusion: By reducing symptoms of stress and anxiety, stress management and communication skills training based on cognitive-behavior theory can improve mental health of nurses and hospital staff. Accordingly, using this program by health managers to improve mental health of their staff is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی فتحی آشتیانی | a fathi ashtiani
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

حجت پیرزادی | h pirzadi
behavioral sciences research center, baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran- ph.d student, department of psychology and education of exceptional children, faculty of psychology and educational sciences, allameh-tabataba apos;i university, tehran, iran corresponding author tel 9821-22451431 email h.pirzadi@ut.ac.ir
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله عج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

محسن شکوهی یکتا | m shokoohi yekta
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سید عباس تولایی | sa tavallai
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1178-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات