|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۷، شماره ۹۰، صفحات ۳۳-۴۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی ارتباط انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی عملکرد بالینی در دانشجویان پرستاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه وهدف: انگیزه پیشرفت علت و دلیل رفتارها و تلاش های موفقیت آمیز در دانشجویان می باشد. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط میان انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی عملکرد بالینی در دانشجویان پرستاری در سال 1393 انجام شده است. روش بررسی: در این مطالعه همبستگی-توصیفی، 115 نفر از دانشجویان پرستاری کارورزی در عرصه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها بوسیله فرم مشخصات فردی، پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس و خودکارآمدی عملکرد بالینی جمع آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون یو من ویتنی به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده گردید. یافته ها: انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی عملکرد بالینی دارای همبستگی مثبت و معناداری بود (01/0 > P و 61/0 = r ). سابقه اشتغال به کار دانشجویی پرستاری و مدت زمان آن و همچنین معدل کل دانشجویان با افزایش انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی عملکرد بالینی ارتباط داشت (01/0 > P ). نتیجه گیری کلی: باتوجه به یافته ها، اتخاذ راهبردهای آموزشی مناسب در راستای ارتقاء انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی بالینی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
انگیزه، پیشرفت، خودکارآمدی، عملکرد بالینی، دانشجویان پرستاری |
|
عنوان انگلیسی |
Relationship between Nursing Students’ Achievement Motivation and Self-efficacy of Clinical Performance |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background & Aim: The Achievement Motivation is the cause of successful behavior and efforts in students. This study aims to determine the relationship between achievement motivation and self-efficacy of clinical performance in nursing students. Material & Methods: This descriptive-Correlational study was conducted on 115 internship nursing students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. The sample was recruited by census. Data was collected by Hermans’ Achievement Motivation Questionnaire and self-efficacy in clinical performance scale and analyzed by descriptive, non-parametric tests and Spearman correlation coefficient using SPSS-PC (v. 16). Results: There was a significant relationship between achievement motivation and self-efficacy in clinical performance (r=0.61, P< 0.01). Also an increase inachievement motivation and self-efficacy in clinical performance were significantly associated with student work experience and its duration, and students’ total grade average (P< 0.01) Conclusion: Regarding the findings, adoption of suitable educational strategies in line with promotion of achievement motivation and clinical self-efficacy is of high importance . |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
الهام محمدی | e mohamadi master. student of nursing. faculty of nursing and midwifery, shahidbeheshti university of medical sciences, tehran, iran ٭corresponding author . tel 09365567410 email elm.mohamadi64@gmail.com دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
همایون بنادرخشان | h bana derakshan دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
فریبا برهانی | f borhani دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
محمد جواد حسین آبادی فراهانی | mj hoseinabadi farahani دانشگاه علوم پزشکی قزوین سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
محمد امین پور حسینقلی | ma pour hoseingholi دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نادره نادری روش | n naderi ravesh دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1261-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|