|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۷، شماره ۹۰، صفحات ۱۰۲-۱۰۹
|
|
|
عنوان فارسی |
توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: حیطۀ ارائۀ مراقبتهای پرستاری سرشار از معضلاتی است که نیازمند توانایی استدلال اخلاقی میباشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه شهید صدوقی یزد طراحی و انجام گرفت. روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی_ مقطعی است که در سال 1391 صورت گرفت. نمونه پژوهش 113 نفر از دانشجویان پرستاری سال دوم، سوم و چهارم دانشکده پرستاری مامائی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه آزمون معضلات اخلاقی پرستاری NDT ( Nursing Dilemma Test ) که بر اساس سطح استدلال اخلاقی Kohlberg طراحی شده است جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل دادها از روش های آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، t-test ، ANOVA ) تحت نرم افزار آماری Spss نسخه 18 بهره گرفته شد. یافته ها: یافته های مطالعه نشان دادند که میانگین نمره ی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری (2/2 ± 23/43) می باشد. از میان ویژگی های فردی، سن با قدرت استدلال اخلاقی ارتباط داشت (03/0 = P ). قدرت استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری با سنوات تحصیلی آنان رابطۀ معناداری دارد (04/0 = P ). نتیجه گیری کلی: با توجه به یافته ها پیشنهاد می شود دست اندرکاران برنامه ریزی آموزشی راهکارها و استراتژی های خاصی را در راستای افزایش توانایی استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری بکار بندند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
استدلال اخلاقی، دانشجویان پرستاری، اخلاق |
|
عنوان انگلیسی |
Moral Reasoning Ability in Nursing Students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background & Aim: The setting of nursing care provision is full of ethical dilemas which requires moral reasoning ability. This study was designed to evaluate the moral reasoning ability of nursing students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd city. Material & Methods: It was a descriptive correlational study that was conducted in 2012. The sample consisted of 113 nursing students in their 2nd, 3rd, and 4th year of education who were recruited by census. Data was collected by NDT (Nursing Dilemma Test) according to Kohlberg levels of moral reasoning and analyzed by descriptive statistics and inferential methods (pearson ,t-test-ANOVA) using SPSS - PC (V. 18). Results: The mean score of moral reasoning abilities among nursing students was 43/23±2/2. Among demographic characteristics, age was associated with moral reasoning (p=0/03). There was also a significant relationship between moral reasoning and years of education (p=0/04). Conclusion: According to the findings, it is suggested that those involved in educational planning use specific strategies in order to increase nursing students' moral reasoning ability. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Moral Reasoning, Nursing Students, Moral |
|
نویسندگان مقاله |
فریبا برهانی | f borhani دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
سیده الهام فضل جو | se fazljoo master degree, critical care nursing, kerman university of medical sciences, kerman, iran. corresponding author . tel 98 09337655574 email efazljoo@gmail.com کارشناس ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران نویسنده مسئول شماره تماس 09337655574 efazljoo@gmail.com سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
عباس عباس زاده | a abbaszadeh دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1103-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|