|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۷، شماره ۸۹، صفحات ۵۰-۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر بازاریابی داخلی و گردش شغلی بر قصد ترک شغل پرستاران |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: پرستاران به عنوان یکی از اصلی ترین ارکان بخش سلامت همواره مورد توجه پژوهشگران بوده اند. با توجه به حساسیت کاری، شرایط دشوار و فرسودگی شغلی بالا، در این پژوهش تلاش شده است تا تعهد سازمانی و عوامل موثر در جهت کاهش قصد ترک شغل آنان مورد بررسی قرار گیرد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع ارتباطی و جامعه آماری آن کلیه پرستاران شاغل در بیمارستانهای تخصصی دولتی شهر مشهد بودند که از میان آنها 180 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش یک پرسشنامه ترکیبی شامل پرسشنامه بازاریابی داخلی Gronroos ، پرسشنامه گردش شغلی Chen و همکاران، پرسشنامه تعهد سازمانی Kim و همکاران، پرسشنامه قصد ترک شغل و تناسب فرد با سازمان Alniacik و همکاران بود. داده های تحقیق با روش مدلسازی معادلات ساختاری و با به کارگیری نرم افزار Amos نسخه 21 مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: اثرات مستقیم و غیر مستقیم بازاریابی داخلی با تعهد سازمانی (35/0 = P |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Internal Marketing and Job Rotation on Nurses’ Turnover Intention |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background & Aims: Nurses as one of the main pillars of health sector, have often been noteworthy for researches. Due to the sensitivity of their working conditions and high burnout, this study has attempted to examine organizational commitment and some factors affecting nurses’ intention to leave. Material & Methods: It was a correlational study. The study population was all nurses working in specialized public hospitals of Mashhad from which, 180 registered nurses were recruited through proportional to size stratified random sampling. Data was collected using a combined questionnaire including Internal Marketing Questionnaire by Gronroos, Job Rotation questionnaire by Chen et al., Organizational Commitment Questionnaire by Kim et al., Turnover Intention and Person- organization fit by Alniacik et al. To examine the data, the structural equation modeling using Amos software (v.21) was employed. Results: There was a significant positive correlation between internal marketing and organizational commitment (p‹0.05, ß=0.35), also job turnover on organizational commitment (p‹0.05, ß=0.22) and the moderating role of P-O fit on turnover intention was confirmed (p‹0.05). Conclusion: As internal marketing and job rotation has a positive relationship with organizational commitment and the latter has a negative relationship with turnover intention of nurses, then considering these variables and the moderating role of person-organization fit, the managers can reduce turnover intention of nurses. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فریبرز رحیم نیا | f rahim nia دانشگاه فردوسی مشهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
معصومه عارف | m aref doctoral candidate of human resource management, faculty of economics and administrative sciences, ferdowsi university of mashhad, mashhad,iran. corresponding author . tel 98 9155188743 email masoumeh.aref@stu-mail.um.ac.ir دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران نویسنده مسئول شماره تماس 09155188743 email masoumeh.aref@stu-mail.um.ac.ir سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-359&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|