نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۷، شماره ۸۸، صفحات ۳۴-۴۵

عنوان فارسی تاثیر آموزش خود مراقبتی بر کنترل عوارض عمل جراحی تانسیلکتومی در کودکان ۶ تا ۱۲ سال
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: خودمراقبتی به عنوان یکی از مفاهیم مهم پرستاری کودکان، خانواده و کودک را در مدیریت عوارض پس از تانسیلکتومی توانمند می­سازد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش خودمراقبتی بر کنترل عوارض تانسیلکتومی در کودکان سن مدرسه پس از ترخیص از بیمارستان‏های شهر همدان بود. روش‏بررسی: در این کارآزمایی بالینی، 68 کودک 6 تا 12 سال بستری در دو بیمارستان بعثت و شهید مطهری شهر همدان جهت تانسیلکتومی به همراه والد مراقب به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به ‏صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون (هر گروه 34 زوج) تقسیم شدند. برای گروه آزمون مداخله شامل آموزش فردی کودک و والد شب قبل از عمل صورت گرفت و پیگیری تلفنی در سه روز اول پس از ترخیص انجام شد. ابزار گردآوری داده‏ها پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، چک ‏ لیست سنجش شدت درد شامل مقیاس نمره دهی عددی و صورتک های ونگ- بکر و پرسشنامه ثبت وقایع منزل بود. داده‏ها توسط SPSS نسخه 16، با استفاده از آزمون­های آنالیز واریانس با اندازه­های تکراری، آزمون‏های تعقیبی، تی مستقل و کای دو تحلیل شدند. یافته‏ها: بین میانگین نمرات شدت درد ‏(0/01>p) و درد بعد از بلع ‏‏(0/01 >p)، دفعات مصرف مایعات (05/0> p )، دفعات مصرف مسکن (001/0 >p) و به‏کارگیری روش­های غیردارویی کاهش درد ‏‏(0/001>p) پس از ترخیص کودکان گروه آزمون و کنترل اختلاف معنی ‎ دار آماری وجود داشت. به‏جز اشتها (05/0> p ) بین کودکان دو گروه از نظر سایر تغییرات رفتاری، عوارض داروهای ضددرد، درجه حرارت بدن و کیفیت خواب شبانه تفاوت معنی دار آماری دیده نشد. نتیجه گیری کلی: آموزش خودمراقبتی به کودک و والدین بر کنترل عوارض شایع ناشی از عمل جراحی تانسیلکتومی کودکان در منزل موثر بود . بر این اساس پیشنهاد می‏گردد تا در مطالعات بعدی به بررسی تاثیر آموزش خود مراقبتی بر بروز عوارض دراز مدت تانسیلکتومی در کودکان و توانمند سازی والدین در کنترل درد و عوارض پس از سایر جراحی های سرپایی پرداخته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خود مراقبتی، تانسیلکتومی، آموزش قبل از جراحی، کودکان، عوارض

عنوان انگلیسی The Effect of Self- care Education on the Control of Post Tonsillectomy Complications in 6 -12 years Old Children
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Aim: Self- care, as an important pediatric nursing concept, enables parents and children for management of post-tonsillectomy complications. This study was aimed to determine the effect of self-care education on the control of post tonsillectomy complications in school-age children after discharge of Hamadan’s hospitals. Material & Methods: In this clinical trial, 68 six to twelve year old children admitted to tw Hamadan’s hospitals for tonsillectomy were selected with one parent by convenience sampling and then were randomly assigned to experimental and control groups (each 34 paired). For experimental group, individual training was carried out the night before surgery and telephone follow-up performed in the first three days after discharge. Data collecting tools included a demographic questionnaire, two checklists for pain (Numerical Rating Scale and Wong- Baker FACES Pain Rating Scale) and home events recording sheet. Data was analyzed by ANOVA with repeated measures , post-hoc tests , independent t- test and Chi-square test using SPSS-PC (v.16). Results: Significant differences were observed in the mean scores of pain intensity (p< 0.01), painful swallowing (p< 0.01), the number of fluid intake (p< 0/05), the number of analgesics used (p< 0/001), and use of non-pharmacological pain reduction methods (p< 0/001) between experimental and control group after discharge. No significant differences were seen between the groups in terms of the other behavioral changes, analgesic side-effects, body temperature and quality of night sleep, except for appetite (p< 0/05). Conclusion: Self-care education to children and their parents was effective in the control of common postoperative tonsillectomy complications at home. Accordingly, it is suggested to further study the effect of self-care education on long-term complications of tonsillectomy in children, and to empower parents to control pain and complications after other outpatient surgeries.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه چراغی | f cheraghi
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

سعیده الماسی | s almasi
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

قدرت الله روشنایی | gh roshanaei
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

فتح الله بهنود | f behnoud
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

طیبه حسن طهرانی | t hasan tehrani
lecturer, school of nursing and midwifery. hamedan university of medical sciences, hamedan, iran corresponding author . tel 989387180893 email t.tehrani@umsha.ac.ir
مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان. مولف مسئول شماره تماس 09387180893 t.tehrani@umsha.ac.ir email
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1152-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات