|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۶، شماره ۸۶، صفحات ۳۹-۵۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مدیریت زمان در دانشجویان پرستاری: ورود ناخواسته، در حاشیه قرار دادن وظایف تحصیلی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: دانشجویان پرستاری در دورۀ آموزش بایستی دانش و مهارت های زیادی را بیاموزند که برای حرفه پرستاری ضروری هستند. هدف این مطالعه تبیین چگونگی مدیریت زمان توسط دانشجویان پرستاری با وجود موانع و شرایط ویژه تحصیلات دانشگاهی بود. روش بررسی: این مطالعه با روش نظریه پایه انجام شد. تعداد21 نفر دانشجوی کارشناسی پرستاری به صورت هدفمند و نظری برای شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. داده ها با مصاحبه نیمه ساختار یافته گرد آوری و تحلیل داده ها با روش کوربین و استراوس 2008 انجام شد. یافته ها: الگوی رفتاری "در حاشیه قرار دادن وظایف تحصیلی" یکی از سه الگوی رفتاری بود که دانشجویان پرستاری به کار می بردند. خصوصیات این الگو عبارت بودند از: ورود ناخواسته به رشته پرستاری، استرس و عدم رضایت از گذران اوقات، عدم پذیرش رشته، تلاش برای کاهش استرس و کسب رضایت و در حاشیه قرار دادن وظایف تحصیلی. بر اساس این الگو دانشجویان برای فائق آمدن بر استرس درک شده، عمده وقت خود را صرف وظایف غیر تحصیلی می کردند. نتیجه گیری کلی: یافته های حاصل از این مطالعه لزوم برنامه ریزی در جهت افزایش انگیزه دانشجویان پرستاری جهت صرف وقت بیشتر برای وظایف تحصیلی را مشخص می کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدیریت زمان، دانشجوی پرستاری، نظریه پایه، استرس |
|
عنوان انگلیسی |
Nursing Students’ Time Management: Unwanted Entry, Marginalization of Educational Tasks |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background & Aims: During the nursing education, students should acquire a wide range of knowledge and skills necessary for the nursing career. The main objective of this study is to explore time management in nursing students considering their obstacles and specific university education. Material & Methods: Grounded theory was used as method. A total of 21 undergraduate nursing students were recruited by purposeful and theoretical sampling. Data was generated using semi-structured interviews and analyzed by constant comparison method of Corbin & Strauss (2008). Results: in this study, “marginalization of the educational tasks” was one of the three behavioral patterns used by the nursing students. The properties of this pattern were: unwanted entry to the nursing major, stress and dissatisfaction with time pass, non-admission of the field, endeavor for stress reduction and getting satisfaction, and marginalization of educational tasks. According to this pattern, to cope their perceived stress, the students spent the main part of their time on non-academic tasks. Conclusion: The finding of this study highlights the need for planning to increase nursing students’ motivation to spend more time for academic tasks. Received: 12 Dec 2013 Accepted: 19 Feb 2014 |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Time management, Nursing student, Grounded theory, Stress |
|
نویسندگان مقاله |
طیبه میرزایی | t mirzaie دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
سیده فاطمه اسکویی | f oskouie professor, center for nursing care research, school of nursing and midwifery, iran university of medical sciences, tehran, iran ٭corresponding author . tel 98 21 88671613 email oskouie.f@iums.ac.ir استاد، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ٭نویسنده مسئول . شماره تماس 88671613 email oskouie.f@iums.ac.ir سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
فروغ رفیعی | f rafii دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
علی راوری | a ravari دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-353&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|