نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۶، شماره ۸۶، صفحات ۷۱-۸۹

عنوان فارسی تحلیل مفهوم حمایت اجتماعی از دانش آموختگان جدید پرستاری در محیط کار: روش هیبرید
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: حمایت اجتماعی مفهومی پیچیده، مبهم و عنصری حیاتی برای دانش آموختگان جدید پرستاری در محیط کار است. به دلیل وجود ابهامات زیاد در زمینه این مفهوم، پژوهشگران بر آن شدند تا در این مقاله به تحلیل مفهوم حمایت اجتماعی و واضح سازی معنای آن در جمعیت دانش آموختگان جدید پرستاری به روش هیبرید بپردازند. روش بررسی: این پژوهش، در سه مرحله (نظری، کار در عرصه و تحلیل نهایی) انجام شد . در مرحله نظری، مقالات مرتبط موجود در پایگاه های اطلاعاتی معتبر علمی در دسترس مانند PROQUEST, MEDLINE, CINAHL, SIENCEDIRECT, BLACKWEL در محدوده زمانی 1990 تا 2012 ارزیابی و تحلیل شدند. در مرحله کار در عرصه، مصاحبه با 9 نفر از پرستاران انجام شد. سپس متن مصاحبه ها، دستنویس شد و تحلیل درون مایه ای صورت گرفت . در مرحله نهایی تحلیل کلی انجام شد. یافته ها: بر اساس مرحله نظری، بهترین تعریف و خصوصیات مفهوم حمایت اجتماعی انتخاب شد. در مرحله کار در عرصه با توجه به این که مصاحبه با پرستاران در بافت پرستاری ایران انجام گردید، علاوه بر ابعاد و خصوصیات آشکار شده در مرحله نظری، 4 درون مایه اصلی برای مفهوم حمایت اجتماعی شامل " تسهیل کننده تطابق با زندگی کاری"، "حمایت اجتماعی به عنوان یک نیاز اساسی"، "عامل کاهش دهنده استرس" و "فرایندی رشد دهنده " پدیدار شد. در مرحله نهایی از ادغام دو مرحله اول ویژگی های بیشتری از حمایت اجتماعی به منصه ظهور رسیدند و ماهیت این مفهوم پیچیده کشف شد. نتیجه گیری کلی: این مطالعه نشان داد که حمایت اجتماعی، فرایندی چند بعدی، پیچیده، تعاملی و دو سویه بین دانش آموخته جدید پرستاری و همکاران در محیط کار بالینی بوده و منجر به رشد، ارتقای مهارت ها، افزایش اعتماد به نفس و شکوفایی استعدادهای دانش آموخته جدید و همچنین احساس خشنودی و رضایت در پرستار حمایت دهنده می شود. یافته های این مطالعه می تواند برای ایجاد و توسعه ابزاری به منظور بررسی میزان حمایت اجتماعی در محیط کار به کار رود و پایه ای برای تحقیقات بیشتر در این زمینه و گسترش بدنه دانش پرستاری باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Concept Analysis of Social Support of New Graduate Nurses in the Workplace: A Hybrid Model
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Aim: Social support is a complex and ambiguous concept and also a critical element for new nursing graduates in the work environment. In this study, due to many uncertainties about this concept, the researchers decided to analyze the concept of social support of new nursing graduates in workplace to clarify its meaning using hybrid model. Material & Methods: This study was done in three phases (theoretical, field work, and final analysis). In theoretical phase, the related articles in valid scientific databases such as PROQUEST, MEDLINE, CINAHL, SIENCEDIRECT, BLACKWELL were assessed from 1990 to 2012. In field work phase, nine nurses were interviewed. Then the interviews were transcribed and thematic analysis was done. Total analysis and comparison was done in the final stage. Results: Based on the theoretical phase, the best definition and characteristics of social support was selected. Considering doing interviews with Iranian nurses, in addition to attributes and characteristics found in the theoretical phase, four major themes were immerged in the field work phase including: " facilitator of adaptation with working life", "social support as a basic need", "the factor of stress reduction", and "a developing process". In final stage with the integration of the first two stages, more attributes of social support were manifested and the nature of this complex concept was discovered. Conclusion: This study showed that social support have been a multi-dimensional , complex, interactive, and reciprocal process between the new nursing graduates and their colleagues in the clinical work environment and have led to growth, skills enhancement, increasing confidence and flourishing new graduates and also feeling of satisfaction in supportive nurse. The findings of this study can be used to develop a tool t o assess the amount of social support in nursing work environment and would be a basis for further research in this area and to expand nursing knowledge.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فروغ رفیعی | f rafii
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

محبوبه سجادی هزاوه | m sajadi hezaveh
assistant professor, dept. of pediatric nursing, school of nursing and midwifery, arak university of medical sciences, arak, iran ٭corresponding author . tel 98 9183488403 e-mail dr.sajadi@arakmu.ac.ir
استادیار، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک ٭نویسنده مسئول شماره تماس 09183488403 dr.sajadi@arakmu.ac.ir email
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

نعیمه سید فاطمی | n seyed fatemi
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

محبوبه رضایی | m rezaei
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-356&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات