|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۶، شماره ۸۴، صفحات ۲۴-۳۳
|
|
|
عنوان فارسی |
فرهنگ ایمنی بیمار ازدیدگاه پرستاران |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: سازمان های مراقبت سلامت در جهت ارتقای کیفیت خدمات توجه روز افزونی به مساله ایمنی بیمار پیدا کرده اند و فرهنگ ایمنی بیمار شرط کلیدی برای بهبود ایمنی بیمار است. هدف این مطالعه تعیین و مقایسه فرهنگ جاری ایمنی بیمار از دیدگاه پرستاران در بیمارستان های دانشگاهی و خصوصی شهر اهواز می باشد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، 142 نفر پرستار ا ز سه بیمارستان خصوصی و پنج بیمارستان دانشگاهی شهر اهواز به روش تصادفی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه تعیین فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستانها ( HSOPSC ) جمع آوری شد. بخش اول پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیکی و سازمانی پرستاران و بخش دوم دارای تعداد 42 سوال است که 12 بعد فرهنگ ایمنی بیمار را مورد ارزیابی قرار می دهد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی مستقل در نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد. یافتهها: میانگین درصد پاسخ های مثبت به پرسشنامه فرهنگ ایمنی در بیمارستان های دانشگاهی و خصوصی به ترتیب برابر (16% 8/55%) و (15% 3/56%) بود. نقاط قوت فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان های دانشگاهی سه بعد یادگیری سازمانی و بهبود مداوم ( 54/71% )، کار تیمی درون واحدهای بیمارستان (03/76%)، پاسخ غیر تنبیهی در مواقع رخ دادن خطا ( 1/81% ) و در بیمارستان های خصوصی دو بعد یادگیری سازمانی و بهبود مداوم ( 14/72 ) و پاسخ غیر تنبیهی در مواقع رخ دادن خطا ( 5/83 ) بود. از بین ابعاد نیازمند بهبود، کمترین امتیاز فرهنگ ایمنی در بیمارستان های دانشگاهی مربوط به بعد ارتباطات و ارائه بازخورد در رابطه با خطاها ( 7/26%) و در بیمارستان های خصوصی بعد انتقال بیمار در بیمارستان و تبادل اطلاعات مربوط به وی مابین واحدها ( 87/33 %) می باشد. اغلب پرستاران ( 3/66% بیمارستانهای دانشگاهی و 2/68% بیمارستانهای خصوصی ) هیچ گزارشی را در زمینه حوادثی که در 12 ماه گذشته به وقوع پیوسته به سرپرست بخش ارائه نداده اند و تفاوت آماری معناداری بین فرهنگ ایمنی بیمارستان های دانشگاهی و خصوصی وجود ندارد. نتیجه گیری کلی: اقدامات مدیران برای بهبود ایمنی، ارائه بازخورد در رابطه با خطاها، زمینه سازی برای تناوب گزارشدهی حوادث و تبادل اطلاعات مربوط به بیمار در بیمارستان های تحت مطالعه جهت ارتقای فرهنگ ایمنی بیمار ضروری بنظر می رسد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ایمنی بیمار، فرهنگ ایمنی، بیمارستان، پرستاران |
|
عنوان انگلیسی |
Nurses’ Perspectives on Patient Safety Culture |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background & Aim: Health care organizations have growing recognition to patient safety for improving the quality of services. The main requirement to improve patient safety is patient safety culture. The aim of this study was to determine the current patient safety culture from the perspective of nurses working in university and private hospitals of Ahvaz city. Material & Methods: In this analytic cross-sectional study, 142 nurses working in five academic and three private hospitals in Ahvaz city were randomly selected. Data was collected by Hospital Survey on Patient Safety Culture questionnaire (HSOPSC). The first part of the questionnaire included nurses’ and organizational characteristics the second part consisted of 42 questions to evaluate 12 dimensions of patient safety culture. Data was analyzed by descriptive statistics and independent T test using SPSS-PC (v.16). Results: The average percentage of positive responses to patient safety culture questionnaire was %55.8 %16 and %56.3 %15 in academic and private hospitals respectively. The strengths of patient safety culture in academic hospitals were related to three dimensions of organizational learning-continuous improvement (71.54%), teamwork across hospital units (76.03%), and non-punitive response to errors (81.1%) and the strengths in private hospitals were related to the dimensions of organizational learning-continuous improvement and non-punitive response to errors. The lowest score of patient safety culture was related to communications and giving feedback about errors in university hospitals (26.7%), and patient transportation in hospital and communication among units in private hospitals (33.87%). Most nurses (68.2% in private and 66.3% in academic hospitals) have not reported any events to supervisor in the past 12 months. There was no statistically significant difference between academic and private hospitals in patient safety scores. Conclusion: Managers actions to promote safety, giving feedback in response to errors, creating an appropriate context for reporting accidents and exchange of patient information in the studied hospitals seems to be crucial. Received: 8 Jul 2013 Accepted: 9 Oct 2013 |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Patient safety, Safety culture, Hospital, Nurses |
|
نویسندگان مقاله |
صدیقه صلواتی | s salavati دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences) سازمان های دیگر: دانشگاه جندی شاپور اهواز
طناز فانوسی | t fanoosi master student of health services management, student research committee, school of health, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz and school of health management and information sciences, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran. corresponding author tel 09360268441 e-mail tannaz.fanusi@yahoo.com دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران و دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران. مولف مسئول سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
دانیال دهقان | d dehghan دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
حامد تابش | h tabesh دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-336&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|