نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۶، شماره ۸۴، صفحات ۵۳-۶۲

عنوان فارسی تأثیر مداخلات روانی- آموزشی بر درد کودکان بعد از عمل جراحی برداشتن لوزه ها
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: ترس از ناشناخته‌ها قبل از عمل جراحی باعث می‌شود کودکان درد بیشتری را بعد از جراحی تجربه کنند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخلات روانی – آموزشی بر درد و بازگشت به فعالیت طبیعی کودکان بعد از عمل جراحی برداشتن لوزه ها در شهر شیراز انجام گرفته است. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه شبه تجربی است. با نمونه‌گیری ساده و سیستماتیک، 199 نفر از کودکان 12-9 ساله که جهت عمل جراحی برداشتن لوزه ها به بیمارستان شهید دستغیب شیراز مراجعه کرده بودند انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند (99 نفر گروه مداخله و 100 نفر گروه کنترل) و مداخلات روانی – آموزشی قبل از عمل در قالب یک جلسه 45 دقیقه ای برای گروه آزمون اجرا شد. جهت بررسی درد نمونه‌ها، مقیاس درجه‌بندی درد به کار رفت و برای بررسی بازگشت به فعالیت طبیعی از پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 11انجام گردید و از روش‌های آماری توصیفی و آزمونهای تحلیلی معنی داری تی تست، مجذور کای، طرح اندازه‌گیری‌های مکرر همراه با آزمون ال اس دی جهت مقایسه دو گروه استفاده شد. یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد مداخلات روانی – آموزشی باعث برگشت سریعتر کودکان به فعالیت‌ طبیعی می شود (05/0 P
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مداخلات روانی، درد، کودکان، عمل جراحی برداشتن لوزه ها

عنوان انگلیسی The Effect of Preoperative Psycho- educational Intervention on Postoperative Pain in Children Undergoing Tonsillectomy
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Aim: Fear of unknowns before a surgery makes children to experience more pain after these procedures. This study was performed to examine the effect of preoperative psycho- educational interventions on postoperative pain and return to normal life in children undergoing tonsillectomy in Shiraz city. Material & Methods: It was a quasi- experimental study. Convenience- systematic sampling was used to recruit 199, 9 - 12 years old children admitted for tonsillectomy to Dastgheib hospital in Shiraz city. They were randomly assigned to either experimental (n=100) or control group (n=99). The experimental group received psycho- educational interventions including a 45- minute session. Postoperative pain was assessed by Visual Analogue Scale (VAS) and return to normal activity was evaluated by a brief questionnaire. Data was analyzed by t-test, Chi-square test and repeated measurements design using SPSS-PC (v. 11). Results: The results revealed that psycho-educational interventions results in rapid return to normal activity in experimental group (p < 0.05) but it has no statistically significant effect on post -operative pain (p= 0.316). Conclusion: The study provided no empirical evidence in support of effectiveness of using psycho- educational interventions for reducing postoperative pain in children but it could be an effective method for rehabilitation of children after tonsillectomy. Received: 15 Jul 2013 Accepted: 17 Oct 2013
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychological intervention, Pain, Children, Tonsillectomy

نویسندگان مقاله گیتی ستوده | g setoodeh
master degree, psychiatric nursing dept., school of nursing and midwifery, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran ٭corresponding author . tel 98-07116474256 email setoodeh@sums.ac.ir
مربی گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه س ، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران نویسنده مسؤول .
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

فرخنده شریف | f sharif
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

زینت محبی | z mohebbi
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

ابوالحسن فرامرزی | a faramarzi
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

حمیدرضا طباطبایی | hr tabatabaee
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-339&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات