نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۶، شماره ۸۳، صفحات ۱۹-۲۹

عنوان فارسی ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: نوجوانان در دوره بلوغ نوعی غافلگیری همراه اضطراب را تجربه می کنند و عدم توجه کافی به مسائل این دوران، تاثیر منفی بر سلامت، آگاهی و عزت نفس آنان خواهد داشت. مشکلات دختران در ابعاد بهداشتی، روانی و اجتماعی به دلایل تفاوت های فیزیولوژیک، نقش های اجتماعی و سنت های حاکم در جامعه بیش از پسران است این مطالعه با هدف تعیین ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان انجام شده است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع همبستگی است که در سالهای 1390 تا 1391 در تهران انجام شد. تعداد 159 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه ی منطقه 4 آموزش و پرورش به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده ها پرسشنامه ی اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه ی عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه ی اضطراب اسپیل برگر بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری ضریب همبستگی اسپیرمن و آنالیز رگرسیون با نرم افزار spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: 5/53 درصد از دانش آموزان دارای اضطراب متوسط و 5/63 درصد دارای عزت نفس متوسط بودند. 3/18 درصد از دانش آموزان دارای اضطراب شدید و یا عزت نفس پایین بودند. ضریب همبستگی اسپیرمن ارتباط معکوس و معناداری را بین اضطراب و عزت نفس دانش آموزان نشان داد ( 001/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب، عزت نفس، نوجوانان دختر

عنوان انگلیسی Relationship between Anxiety and Self-concept in Female Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Aim: Adolescents experience a kind of entrapment with anxiety during maturity period and disregard to the problems associated with adolescence would have negative effects on their health, orientation and self-esteem. Girls have more problems than boys in health aspects, and psychological and social domain due to physiological differences, social roles, and traditions governing the community. This study was performed to determine the relationship between anxiety and self-concept among female adolescents. Material & Methods: It was a correlational, cross -sectional study that was conducted during 2011-2012 in Tehran. Through cluster sampling, 159 female high schools students were recruited from the 4th educational district . Data was gathered by demographic sheet, Coppersmith’s Self Esteem scale and Spielbergerr Scale and analyzed by descriptive statistics, Spearman correlation coefficient and regression analysis using SPSS-PC (v.16). Results: The findings showed that %53.5 of the students had moderate anxiety and %63/5 of them had moderate self-concept. In the mean while, %18.3 of the students had severe anxiety or low self-concept. Spearman correlation test determined a negative significant association between the students’ anxiety and their self-concept (p< 0.001). No significant relationship was found between the students’ demographics and the intensity of their anxiety by regression analysis. Conclusion: Regarding the relationship between anxiety and self-concept and their effect on mental health, designing and performing appropriate educational interventions to promote students’ mental health is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anxiety, Self-concept, Adolescent, Female

نویسندگان مقاله معصومه خیرخواه | m kheirkhah
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

هدی مکاری | h mokarie
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

لیلا نیسانی سامانی | l nisani samani
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

آغا فاطمه حسینی | af hosseini
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-328&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات