|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۶، شماره ۸۳، صفحات ۳۰-۳۸
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش ویژگیهای شغلی در تمایل پرستاران به رفتارهای مشتریمداری |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: رفتارهای مراجعمدار و مشتری مداری از جمله موارد جدید مطرحشده در ادبیات پرستاری و بیمارستانی است. هدف این پژوهش تعیین نقش ویژگیهای شغلی در انجام رفتارهای مشتریمدارتوسط پرستاران بود. روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی- همبستگی بود که در آن 150 پرستار شاغل در بیمارستان فوقتخصصی الزهرای اصفهان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای ویژگیهای شغلی Sims, Szilagyi & Keller ومقیاس تمایل به رفتارهای مشتریمداری پرستاران Kim, Moon, Han & Tiko پاسخ دادند. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخهی 16 با آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانهی گام به گام مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که تمامی ویژگیهای شغلی غیر از خودمختاری و روابط دوستانه، با تمایل پرستاران به انجام رفتارهای مشتریمداری ارتباط دارند (05/0 PP ) و تنوع وظیفه در گام دوم ( 507/13 =F و 05/0 >P ) قادر به پیشبینی آن در رگرسیون گام به گام هستند. نتیجهگیری کلی: با توجه به یافتههای به دست آمده از این پژوهش، به نظر می رسد لازم است وظایف پرستاران به گونهای طراحی گردد که آنان بتوانند از نتیجهی عملکرد خود آگاه شوند؛ همچنین ایجاد تنوع در وظایفی که به پرستاران محول میشود با روشهایی مثل توسعهی شغلی، غنیسازی شغلی و گردش شغلی، میتواند موجب تمایل آنان به رفتارهایی گردد که رضایت مشتری و همراهان وی را تامین کند. . |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مشتریمداری، ویژگیهای شغلی، پرستاران |
|
عنوان انگلیسی |
The Role of Job Characteristics in Nurses’ Willingness to Customer Oriented Behaviors |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background & Aim: Client centered behaviors and customer orientation are new issues in nursing and hospital literature. The aim of current study was to investigate the role of job characteristics in customer oriented behaviors among nurses. Material and Methods: It was across-sectional, correlational study. A total of 150 nurses of Alzahra hospital of Isfahan were recruited by stratified random sampling and completed Sims et al., job characteristics Inventory (1976) and Kim et al., Willingness to Customer Oriented Measure (2004). Data was analyzed by descriptive statistics, Pearson’s correlation and stepwise multiple regression using SPSS-PC (v.16). Results: The findings revealed that except autonomy and friendship, all of job characteristics are associated with willingness to customer oriented behaviors (P< 0.05). However, using stepwise regression analysis, just job feedback in first step (F= 18.473, P< 0.05) and job variety in second step (F=13.507, P< 0.05) could predict customer oriented behaviors. Conclusion: According to the findings, it seems necessary to design the nurse’s task so that nurses can be aware of the outcome of their performance. Also, making variation in the tasks assigned to nurses by methods like job enlargement, job enrichment and job rotation can lead to willingness to behaviors that satisfy patient and their guardians. Received: 26 May 2013 Accepted: 28 Aug 2013 . |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
customer orientation, Job characteristics, Nurses |
|
نویسندگان مقاله |
سید میثم دیباجی | sm dibaji phd student in psychology, psychology dept., university of isfahan, isfahan, iran ٭corresponding author tel 09396513459 email sm.diba@gmail.com دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ٭نویسنده مسئول . شماره تماس 09396513459 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سمیرا شاهپوری | s shahpoori دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
ابوالقاسم نوری | a nouri دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-329&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|