|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۶، شماره ۸۱، صفحات ۲۱-۳۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی فردی بر آگاهی، نگرش، عزت نفس، خودکارآمدی و کیفیت زندگی زنان یائسه |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: یائسگی به عنوان یکی از مراحل بحرانی زندگی زنان که تاثیر به سزایی بر کیفیت زندگی آنان دارد، شناخته شده است. لذا مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی تاثیر مداخله آموزشی بر مبنای الگوی توانمندسازی فردی بر آگاهی، نگرش، عزت نفس، خودکارآمدی و کیفیت زندگی زنان یائسه طراحی و اجرا شد. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی 100 زن تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر قزوین در سال 1391 بر اساس نمونه گیری تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ویژگیهای دموگرافیک، پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ، پرسشنامه خودکارآمدی، پرسشنامه آگاهی و پرسشنامه اندازهگیری نگرش به همراه پرسشنامه 26 سؤالی کیفیت زندگی مخصوص دوران یائسگی بود. بر مبنای الگوی توانمندسازی فردی، برنامه آموزشی در گروه تجربی در قالب 5 جلسه بحث گروهی به مدت 60-45 دقیقه اجرا شد. دادهها قبل و 3 ماه بعد از مداخله آموزشی گردآوری و وارد نرم افزار SPSS نسخه 17 شد و با استفاده از آزمونهای آماری تی زوجی و مستقل و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: بعد از آموزش، میانگین نمرات آگاهی (از 43/8 ± 11/38 به 23/9 ± 14/49)، نگرش (از 31/4 ± 34/14 به 54/5 ± 32/19)، عزت نفس از (47/4 ± 82/13 به 61/5 ± 90/17) و خودکارآمدی (از 43/5 ± 42/14 به 12/6 ± 06/20) در گروه تجربی افزایش یافت (001/0> P ). همچنین نتایج کاهش(بهبود) معنادار و مثبتی را در میانگین کیفیت زندگی مرتبط با یائسگی پس از اجرای برنامه آموزشی نسبت به قبل آن در گروه تجربی نشان داد (001/0> P ). نتیجهگیری کلی: به کارگیری الگوی توانمندسازی فردی به منظور بهبود کیفیت زندگی زنان یائسه در طراحی برنامههای آموزشی توصیه میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Impact of Educational Interventions based on Individual Empowerment Model on Knowledge, Attitude, Self-Efficacy, Self Esteem and Quality of Life of Postmenopausal Women |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
impact on their quality of life. This study aimed to evaluate the impact of educational interventions based on individual empowerment model on knowledge, attitude, self efficacy, self esteem and quality of life of postmenopausal women. Material & Methods: In a quasi-experimental study, 100 women covered by health care centers in Qazvin were randomly assigned to either experimental or control group. The data gathering tool included a demographic questionnaire , the Rosenberg Self-esteem questionnaire, self efficacy scale, Knowledge and attitude questionnaire and menopause -specific quality of life questionnaire (26 items). The procedure for experimental group consisted of five group discussions for 60-45 minutes according to empowerment model . Data were collected before and 3 months after intervention and analyzed by independent and paired t-test and chi-square using SPSS-PC (v. 17.0). Results: After education, mean scores of knowledge (from 38.11 ± 8.43 to 49.14 ± 9.23), attitude (from 14.43 ± 4.31 to 19.32 ± 5.54), self- esteem (from 13.82 ± 4.47 to 17.90 ± 5.61) and self efficacy (from 14.42 ± 5.43 to 20.06 ± 6.12) increased significantly in the experimental group (P < 0.001). Moreover, results showed a significant and positive reduction in the quality of life of the experimental group after empowerment program (P< 0.001). Conclusion: Training programs using empowerment model to improve the quality of life of postmenopausal women is recommended. Received: 2 May 2013 Accepted: 19 Jul 2013 |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عیسی محمدی زیدی | e mohammadi zeidi دانشگاه علوم پزشکی قزوین سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
امیر پاکپور حاجی آقا | a pakpour assistant professor, department of public health, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran corresponding author tel 98-281-3357017 email pakpour_amir@yahoo.com استادیار گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین ، ایران مولف مسئول .شماره تماس 02813338127 email pakpour_amir@yahoo.com سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
بنفشه محمدی زیدی | b mohammadi zeidi دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن (Islamic azad university of tonekabon)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-309&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|