نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۶، شماره ۸۱، صفحات ۵۴-۶۳

عنوان فارسی ارتباط افسردگی و خودکارآمدی در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: خودکارآمدی موجب تنظیم فرایندهای تنش زا می شود. بعلاوه، دانشجویان به عنوان گروهی پرخطر برای ابتلا به افسردگی شناخته می‌شوند. هدف این مطالعه،‌ بررسی ارتباط میان افسردگی و خودکارآمدی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. روش بررسی: این مطالعه از نوع همبستگی است و جامعه پژوهش را دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل دادند. برای نمونه‌گیری، از بین کلاس‌های دانشکده به طور تصادفی کلاس‌هایی انتخاب شدند. در مجموع تعداد 249 نفر از دانشجویان سال های اول تا سوم پرسشنامه‌های پژوهش را تکمیل کردند ابزار گردآوری داده‌ها از سه قسمت تشکیل می شد: اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی Sherer و همکاران و پرسشنامه افسردگی Beck . برای تجزیه ‌تحلیل داده‌ها نرم‌افزار SPSS نسخه 16و آزمون‌های آماری همبستگی Pearson ، آزمون Chi-square و Fisher مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها: آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین افسردگی و خودکارآمدی دانشجویان ارتباط آماری معنی‌دار معکوس وجود دارد (0.001 p< ؛ 461/0 - = r ). همچنین ارتباط معنی دار معکوس میان افسردگی و علاقه‌مندی به رشته تحصیلی (0.001 p< ) و نیز ارتباط معنی دار مستقیم بین خودکارآمدی و کفایت درآمد خانواده (0.029 p= ) یافت شد. نتیجه‌گیری کلی: نتایج این پژوهش نشان داد بین افسردگی و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری ارتباط معکوس وجود دارد؛ یعنی افسردگی بالاتر با خودکارآمدی پایین تر ارتباط دارد. پیشنهاد می‌گردد در پژوهش های بعدی، ارتباط افسردگی و خودکارآمدی در دانشکده‌های دیگر و در مقایسه با سایر رشته‌ها نیز مورد بررسی قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، خودکارآمدی، دانشجوی پرستاری

عنوان انگلیسی Relationship between Depression and Self- efficacy in Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Background & aim: Self-efficacy regulates stressful processes. Furthermore, students are known as a high risk group for depression suffering . This study aimed to investigate the relationship between depression and self- efficacy in nursing students of Tehran University of Medical Sciences. Material & Methods: This is a correlational study. The study population consisted of undergraduate nursing students of Tehran University of Medical Sciences. For sampling, some classes were randomly selected. Totally, 249 nursing students from semesters 1-6 completed the questionnaires. Data gathering tool consisted of three sections: Demographic information, Sherer’s et al. general self-efficacy questionnaire and Beck’s depression inventory. SPSS-PC (v. 16) and statistical tests such as Pearson correlation, Chi-square and Fisher’s exact test were applied for data analysis. Results: Pearson correlation test showed statistically significant reverse correlation between students’ depression and their self-efficacy scores (p< 0.001 r=-0.461). Furthermore, there were significant reverse relationship between depression and interest to field (p< 0.001). There were also significant direct relationship between self -efficacy and adequacy of family income (p=0.029). Conclusion: The findings showed a reverse relationship between nursing students’ depression and their self- efficacy. It means that higher levels of depression is correlated with lower levels of self -efficacy. Further research to investigate the relationship between self- efficacy and depression in other faculties and in comparison with other fields is recommended. Received: 15 Jun 2013 Accepted: 11 Sep 2013
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Depression, Self -efficacy, Nursing Student

نویسندگان مقاله فاطمه رضایت | rezayat f
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

ناهید دهقان نیری | dehgannayeri n
associate professor, nursing and midwifery care research center, school of nursing and midwifery, tehran university of medical sciences, tehran, iran corresponding author . tel 98-21-66927171
دانشیار عضو مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران نویسنده مسئول .
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-312&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات