نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۵، شماره ۷۸، صفحات ۴۲-۵۱

عنوان فارسی مقایسه تاثیر مهارت ارتباط با بیماران روانی به روش Wilkinson و Shimizu و سنتی بر افکار اضطرابی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: نحوه ارتباط دانشجویان پرستاری با بیماران روانی می تواند نشان دهنده میزان توانایی تعامل آنان در آینده باشد. از آنجا که برقراری ارتباط با این بیماران مشکل تر از سایرین بوده و اغلب با ایجاد اضطراب همراه است، پژوهش حاضر بمنظور تعیین و مقایسه تاثیر مهارت ارتباط با بیماران روانی به روش Wilkinson و Shimizu و سنتی بر افکاراضطرابی دانشجویان پرستاری انجام گردید. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی پیش آزمون- پس آزمون است که نمونه آن را 51 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد تشکیل می داد، که در سال تحصیلی 91-1390 با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند. دانشجویان بصورت تصادفی در دو گروه آزمودنی و کنترل قرار گرفته و افکار اضطرابی آنان طی دوره کارآموزی پرستاری بهداشت روان در طول یک نیمسال تحصیلی بررسی شد. در گروه آزمودنی مهارت ارتباط با بیماران روانی به روش Wilkinson و Shimizu و در گروه کنترل به روش سنتی آموزش داده شد. ابزار گرد آوری داده، پرسشنامه مشخصات فردی و ویرایش ایرانی پرسشنامه استاندارد افکار اضطرابی Wells ( AnTI ) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با محاسبه میانگین و انحراف معیار نمرات دو گروه و مقایسه ها با آزمون تی زوجی توسط نرم افزار SPSS ویرایش 17 انجام شد. یافته ها: در گروه آزمودنی میانگین نمرات افکار اضطرابی به طور معنادار کاهش یافت (05/0 > p ) . در گروه کنترل میانگین نمرات افکار اضطرابی به طور معنادار افزایش یافت (004/0 > p ). اختلاف میانگین نمرات افکار اضطرابی قبل و بعد از آموزش با روش Wilkinson و Shimizu و سنتی در دو گروه معنادار بود (005/0 > p ). نتیجه گیری کلی: نتایج مطالعه نشان داد که مهارت ارتباط با بیماران روانی به روش Wilkinson و Shimizu بر افکار اضطرابی دانشجویان پرستاری موثر است. بنابراین پیشنهاد می شود، دست اندرکاران آموزش پرستاری، در برنامه ریزی درسی، به آموزش این روش و تمرین بالینی ارتباط با بیمار توجه بیشتری نمایند .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparative Study of the Influence of Communication Skill with Psychiatric Patients using Wilkinson- Shimizu Method and Traditional Method on Anxious Thoughts of Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims : The process of communicating with psychiatric patients by nursing students can indicate the extent of their social interaction in the future . Since communicating with these patients is more difficult than others and is often associated with anxiety , the present study was designed to determine the effect of communication skill with psychiatric patients using Wilkinson- Shimizu method and traditional method on anxious thoughts of nursing students. Material & Methods: It was a quasi- experimental study with before-after design. The sample consisted of 51 undergraduate nursing students in Najafabad branch of Azad University of Isfahan who were recruited during 2011-2012 academic year by purposive sampling and then were randomly assigned into either experimental or control groups during their mental health clinical practice . The experimental group received training about Wilkinson- Shimizu method and the control group received training by traditional method. Data was collected by the Persian version of Anxious Thought Inventory (AnTI) and analyzed by SPSS-PC (v.17) using mean and standard deviation of the groups and paired t-test. Results: The mean score of anxious thoughts significantly decreased in experimental group (p< 0/05). In control group, the mean score of anxious thoughts significantly increased (p=0/004). Before and after difference of mean scores of anxious thoughts after training with two methods was significant (P=0/005). Conclusion: The findings revealed that using Wilkinson- Shimizu method for communication with psychiatric patients affects anxious thoughts of nursing students. Therefore, it is recommended that managers of nursing schools pay more attention to teaching these communication skills and clinical practice about communication with psychiatric patients in nursing curriculum. Received: 6 Sep 2012 Accepted: 31 Oct 2012
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم مقیمیان | moghimian m
lecturer, school of nursing and midwifery, najafabad branch, islamic azad university, esfahan, iran corresponding authors tell 09131143254
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد،اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)

فاطمه سلمانی | salmani f
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد،اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-233&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات