نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۵، شماره ۷۸، صفحات ۵۲-۶۱

عنوان فارسی بررسی سطوح شواهد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ ۱ کشور۱۳۸۹-۱۳۷۰
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: وجود پژوهشهای علمی در سطوح بالای شاهد محوری زمینه‌ی مناسب برای محقق نمودن پرستاری مبتنی بر شواهد را فراهم می‌آورد. پژوهش حاضر سطح شاهد محوری پایان‌نامه‌ها و رساله‌های پرستاری دانشکده‌های پرستاری و مامایی دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ 1 کشور را در یک دورۀ بیست ساله تعیین نموده است. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی با مطالعه‌ی چکیده و فصل سوم 1810 پایان‌نامه کارشناسی ارشد و 54 رساله دکترای پرستاری دانشکده های پرستاری تیپ یک کشور از سال 1370 تا 1389، ابتداء روش پژوهش بکارگرفته شده در آنها و سپس سطح شاهد محوری بر اساس جدول سلسله مراتبی سطوح شواهد، مشخص گردید. داده‌های بدست‌ آمده با روشهای آمار توصیفی و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: بیشترین تعداد پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد (7/60%) و رساله­های دکترا (6/92%) در سطح شاهد محوری 6 (مطالعات توصیفی و کیفی) قرار داشتند. به ترتیب در سطح 1( مطالعات مرور نظام­مند یا فرا تحلیلی بر روی کارآزماییهای تصادفی بالینی) و سطح 5 (مرور نظام­مند بر روی مطالعات توصیفی و کیفی) در مقطع کارشناسی ارشد؛ و سطح 1، سطح 4 ( مطالعات مورد شاهدی و مطالعات هم­گروهی) و سطح 5 در مقطع دکترا پژوهشی مشاهده نشد. کمترین تعداد پایان­نامه­ها (9/1%) مربوط به سطح 4 می­باشد. فقط (4/7%) از رساله­ها در سطح 2 (کارآزماییهای بالینی تصادفی) و سطح 3 (کارآزماییهای بالینی غیرتصادفی) قرار داشتند. در سالهای اخیر گرایش به انجام پژوهشهای پرستاری در سطوح قوی‌تر شاهد محوری ایجاد شده است. نتیجه‌گیری کلی: یافته‌ها حاکی از آن است که بیشتر پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در زمان مورد بررسی و در تمامی گروه‌های آموزشی و در اکثر دانشکده‌ها در سطوح پایین هرم شواهد قرار گرفته‌اند. بنابراین با توجه به اهمیت عملکرد مبتنی بر شواهد در ارتقای کیفیت خدمات پرستاری، جستجوی راهکارهایی برای سوق دادن این پژوهشها به سمت سطوح بالای شاهد محوری ضرورت دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Survey on the Levels of Evidence of Nursing Theses and Dissertations in Type 1 Medical Universities of Iran, 1991-2010
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: Availability of scientific research at high levels of evidence, provide an appropriate context for evidence-based nursing. This study aims to identify the levels of evidence of nursing theses and dissertations in type-one medical universities of Iran in a period of twenty years. Material &Methods: This is a descriptive survey on 1810 nursing theses and 54 dissertations. The abstract and/or method section of the theses and dissertations during 1991-2010 was reviewed and then their levels of evidence were determined by comparing these data with the table of evidence-based research assessment. Descriptive analysis on data was performed using SPSS-PC (v. 16). Results: A large percentage of the theses (60.7%) and dissertations (92.6%) were at the 6th level of evidence. First and 5th levels of evidence were not seen in Masters Theses, and none of the 1st, 4th and 5th levels of evidence was found in PhD dissertations. The lowest percentages (1.9%) of theses were situated at the 4th level. Only 7.4% of the dissertations were at the 2nd & 3rd levels of evidence. The trend of theses and dissertations during this period revealed that the 6th level of evidence is dominant. However, during 2005- 2010 the trend changed into performing research at the 2nd & 3rd levels of evidence. Conclusion: The results revealed that the majority of theses and dissertations in all educational fields and faculties are at the lowest (6th) level of evidence during the studied period. Thus, regarding the importance of evidence-based practice for increasing the quality of nursing care, investigating approaches to promote and improve the level evidence of nursing theses and dissertations is recommended. Received: 18 Sep 2012 Accepted: 6 Dec 2012
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله روح انگیز جمشیدی اورک | jamshidi orak r
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران

محمد رضا علی بیک | mohammad reza alibeik mr
senior lecturer of medical librarianship and information sciences, department of medical library and information sciences, school of health management and information sciences, tehran university of medical sciences, tehran, iran corresponding author tel 09123905887
مربی گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران مولف مسئول شماره تماس 09123905887
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

غزاله بنانی | banani gh
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-270&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات