نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۵، شماره ۷۷، صفحات ۴۰-۴۹

عنوان فارسی رابطه سبک های دلبستگی با همدلی در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: سبک های دلبستگی پرستاران به عنوان مراقبان و اعضاء تیم های مراقبت پزشکی،وهمدلی به عنوان ظرفیتی اساسی که در مدیریت روابط، حمایت از فعالیت های اجتماعی و بینش به کیفیت روابط پرستار- بیمار سهیم است، موضوعات ارزشمندی برای مطالعه می باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک های دلبستگی با همدلی در دانشجویان پرستاری ساکن در خوابگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش بررسی: این مطالعه در مورد 260 دانشجو (130 پسر، 130 دختر) انجام گرفت. از شرکت کنندگان خواسته شد تا پرسشنامه سبک های دلبستگی و شاخص واکنش پذیری بین فردی را تکمیل کنند. داده ها پس از جمع اوری با اسفاده از نرم افزار آماری SPSS نگارش 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور بررسی رابطه بین متغیر ها، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها : نتایج پژوهش نشان داد که سبک دلبستگی ایمن با همدلی همبستگی مثبت معنادار دارد و سبک دلبستگی ناایمن با همدلی همبستگی منفی معنادار داشته اند (50/0 > P ). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که دلبستگی ایمن، 67% واریانس همدلی را توضیح می دهد در حالیکه شیوه دلبستگی اضطرابی 61% و شیوه دلبستگی اجتنابی 54% واریانس همدلی را تبیین می نماید (001/0= P ). نتیجه گیری کلی: ارزیابی و شناخت سبک های دلبستگی پرستاران و ارتباط سبک های دلبستگی با همدلی، می تواند رهنمودهای ارزشمندی را در زمینه تأمین بهداشت روانی برای دانشجویان پرستاری به همراه داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک های دلبستگی، همدلی، پرستار

عنوان انگلیسی Relationship between Attachment Style and Empathy in Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims : Attachment styles of nurses as caregivers and members of healthcare teams and empathy as individuals' basic capacity which contributes to the management of relationships, the supporting of communal activities, and insight to the quality of nurse-patient relationship are therefore considered to be an important topic worth studying. This study examined the relationship between attachment styles and empathy in nursing students living in dormitories of Tehran University of Medical Sciences . Material & Method : A sample of 260 university students (130 males, 130 females) participated in this study. All participants completed the Attachment Style Questionnaire (ASQ), and the Interpersonal Reactivity Index (IRI). Data was collected and analyzed using Pearson correlation coefficient and regression analysis using SPSS (v.18) Results : The results showed that secure and insecure attachment styles had significant positive and negative correlation with empathy, respectively. The results of regression analysis revealed that secure attachment style is shown to be the predicting 67% of the variance of empathy variable whereas anxiety attachment styles is shown to be the predicting 61% and avoidant attachment styles is shown to be the predicting 54% of the variance of empathy variable. Conclusion : Assessing attachment styles and relationship of attachment styles with empathy can be valuable guidelines in order to provide mental health for nursing students . The meaning and limitation of this study and the suggestion for the further study are discussed. Received: 2 Jun 2012 Accepted: 27 Aug 2012
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attachment Style, Empathy, Nursing Students

نویسندگان مقاله محمد رضا خدابخش | khodabakhsh mr
msc in psychology, department of psychology, university of tehran,tehran, iran corresponding author
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران مولف مسئول شماره تماس 09365861050
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-226&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات