|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۵، شماره ۷۶، صفحات ۲۸-۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزشهای حرفه ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز : مطالعهی پایلوت |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: ارزشهای حرفه ای، اساس توسعه هویت حرفه ای و تعهد به حرفه می باشد. با اینحال مطالعات در حیطه ارزشهای حرفه ای در دانشجویان پرستاری در ایران محدود است ، لذا مطالعه پایلوت حاضر با هدف تعیین ارزشهای حرفه ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی تبریز صورت پذیرفت. روش بررسی: در این مطالعه پایلوت توصیفی مقطعی 56 دانشجوی کارشناسی پرستاری نیمسال آخر از طریق سرشماری انتخاب شدند و دیدگاه آنها نسبت به ارزشهای حرفه ای در سال تحصیلی 90-1389 بررسی شد. در این مطالعه از پرسشنامه ای دو قسمتی استفاده گردید که قسمت اول، مشخصات فردی- اجتماعی و قسمت دوم مقیاس بازنگری شده ارزشهای حرفه ای پرستاری( NPVS-R ) شانک و ویس در 5 بعد (مراقبت، عمل گرایی، حرفه ای شدن، اعتماد و عدالت) می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمونهای توصیفی، ناپارامتریک(کروسکال والیس و یومن ویتنی) و ضریب همبستگی اسپیرمن رو و در نرم افزار SPSS نسخه 13 صورت پذیرفت. یافته ها: میانگین نمرات ابعاد مراقبت، عمل گرایی، اعتماد، حرفه ای شدن، عدالت و نیز مجموع ابعاد به ترتیب 55/3، 34/3، 82/3، 63/3 ، 72/3 و 59/3 بود. حفظ اسرار بیمار و حفظ صلاحیت و شایستگی در محیط بالینی به ترتیب از مهمترین و نظارت بر عملکرد همکاران، مواجهه با کادر درمانی با عملکرد نامناسب، شرکت در تحقیقات پرستاری یا بکاربستن نتایج تحقیقات از کم اهمیت ترین مؤلفه ها بودند. بین سن با دیدگاه دانشجویان نسبت به بعد "اعتماد" ارتباط معناداری وجود داشت(05/0 P< ). نتیجه گیری کلی: هر چند میانگین نمرات دانشجویان در محدوده نسبتا مهم یا مهم قرار داشت، اما نیاز به برنامه ریزی های بیشتری به منظور بهبود آگاهی دانشجویان در برخی از وظایف حرفه ای و ارتقاء عملکرد حرفه ای آنان در گستره وسیعی از حیطه های حرفه ای، توأم با وظایف مراقبتی قابل توصیه است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارزشهای حرفه ای، دانشجویان پرستاری، دیدگاه |
|
عنوان انگلیسی |
Professional Values from Nursing Students’ Perspective in Tabriz University of Medical Sciences: a Pilot Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & Aims: Professional values are the base of development of professional identity and commitment to the profession. However, there is limited research about professional values of nursing students in Iran. This pilot study aims to determine nursing students' perspective on professional values in Tabriz University of Medical Sciences. Materials & Methods: It was a pilot descriptive, cross sectional study. Fifty six undergraduate nursing students in their last semester were recruited by census and their perspective on professional values was assessed during 2010. Data was collected by a two-part questionnaire. The first part included demographic variables and the second part was Nursing Professional Values Scale- Revised (NPVS_R) which examines 5 dimensions (caring, activism, trust, professionalism and justice) of professional values. Data was analyzed by descriptive and nonparametric statistical tests (Mann-whitney, Kruskal-wallis) and correlation tests (Spearman's rho) using SPSS-PC (v. 13). Results: Mean scores of caring, activism, trust, professionalism, justice and overall dimensions was 3.55, 3.34, 3.82, 3.63, 3.72 and 3.59 respectively. The most important statements from the students’ perspective were " Maintaining confidentiality of patient" and " Maintaining clinical competency " . Moreover, the students rated " Participate in peer review", "Confront practitioners with inappropriate practice", and "Participate in nursing research and/or implement research findings” as least significant. There was a significant association between the age of students and their perspective on "trust" dimension of professional values (p< 0.05). Conclusion: Although the mean scores were within a ‘fairly important’ to ‘important’, but there is need for more programs to improve the students’ knowledge about some professional responsibilities and promoting their professional performance in a wide range of professional areas associated with caring duties |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Professional Values, Nursing Students, Perspective |
|
نویسندگان مقاله |
کبری پرون | parvan k دانشگاه علوم پزشکی تبریز
فهیمه السادات حسینی | fahimeh alsadat hosseini f msc student, students’ research committee, school of nursing and midwifery, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran corresponding author . tel 98- 9177236082 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران مؤلف مسئول . تلفن 09177236082 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
وحید زمان زاده | zamanzadeh v دانشگاه علوم پزشکی تبریز
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-222&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|