|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۵، شماره ۷۵، صفحات ۹-۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط صفات شخصیت و انگیزش تحصیلی در دانشجویان پرستاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: انگیزش تحصیلی در کسب دانش و مهار ت های علمی نقش مهمی دارد در گستره موفقیت آموزشی، نقش شخصیت فراتر از هوش است. هدف از این پژوهش تعیین ارتباط صفات شخصیت با انگیزش تحصیلی در دانشجویان پرستاری بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی همبستگی است که نمونه آن را250 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد تشکیل میداد که در سال تحصیلی1390-1389 با روش نمونه گیری سرشماری انتخاب شده بودند. ابزار گردآوری داده، ویراست ایرانی پرسشنامه استاندارد چند عاملی شخصیت (NEO-BFI) و انگیزش تحصیلی Susan Harter بود. تجزیه و تحلیل داده ها با محاسبه میانگین نمرات انگیزش تحصیلی و صفات شخصیت و مقایسه ها با رگرسیون گام به گام توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد. یافته ها: انگیزش تحصیلی با صفت وظیفه شناسی (234/0= r 000/0= p ) و برونگرایی(202/0= r 001/0= p ) همبستگی مستقیم و با صفت روان رنجور خویی همبستگی معکوس (219/0= r 000/0= p ) داشت. بین انگیزش تحصیلی و صفت پذیرش و سازگاری رابطه معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری کلی: این مطالعه نشان داد برخی از صفات شخصیت تبیین کننده انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری می باشند. بنابراین پیشنهاد می شود دست اندرکاران آموزش پرستاری در پذیرش دانشجویان برای این رشته تحصیلی به نقش صفات شخصیت توجه کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
صفات شخصیت، انگیزش تحصیلی، دانشجوی پرستاری |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship between Personality Traits and Academic Motivation in Nursing Student |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & Aims: Academic motivation plays an important role in acquiring knowledge and skills. The role of personality in educational success is beyond intelligence. The aim of this study was to investigate the relationship between personality traits and academic motivation in nursing students. Material & Methods: It was a descriptive- correlational study. The sample consisted of 250 undergraduate nursing students in Najafabad branch of Azad University who were recruited during 2010-2011 academic year by census. Data related to personality traits and academic motivation was collected by the Persian version of Neo Big Five Inventory (NEO-BFI) and Hurter’s Academic Motivation Questionnaire respectively and analyzed by SPSS-PC (v.16) using stepwise regression. Results: there was a direct significant correlation between academic motivation and conscientiousness trait (P=0.000, r= 0.234) and also extroversion trait (P= 0.001, r= 0.202). There was an inverse significant correlation between academic motivation and neuroticism trait (P= 0.000, r= - 0.219).no significant relationship was seen between academic motivation and openness and agreeableness traits. Conclusion: this study showed that some Personality traits explain academic motivation in nursing students. Therefore it is suggested that those involved in teaching nursing students consider the role of personality traits when recruiting this students in nursing schools |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Personality Traits, Academic Motivation, Nursing Student |
|
نویسندگان مقاله |
مریم مقیمیان | moghimian m instructor, nursing group, school of nursing and midwifery, najafabad branch, islamic azad university, esfahan, iran corresponding authors tell 09131143254 دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
طیبه کریمی | karimi t دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-216&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|