نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۵، شماره ۷۵، صفحات ۷۱-۷۷

عنوان فارسی اولویت های ارزشیابی آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی
چکیده فارسی مقاله زمینه وهدف: ارزشیابی آموزش بالینی رکن و اساس برنامه ریزیهای آموزشی است. دیدگاه دانشجویان در ارزشیابی یکی از عوامل بااهمیت است. پژوهش حاضر با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان پرستاری ومامایی دانشگاه آزاد سمنان در رابطه با اولویت های فرایند ارزشیابی آموزش بالینی در سال 1387انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- مقطعی 160 تن از دانشجویان پرستاری ومامایی دانشگاه آزاد سمنان به روش سرشماری شرکت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته مرتبط با فرایند ارزشیابی آموزش بالینی بود. جهت تجزیه و تحلیل داد ه ها از آمار توصیفی و آزمون های آنالیز واریانس، T-test با استفاده از نرم افزار 13 . SPPS استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد آگاهی دانشجو از اهداف و نحوه ارزشیابی آموزش بالینی با میانگین و انحراف معیار 59/. ± 71/3 مهمترین اولویت و ارائه بازخورد و تلاش جهت رفع اشکالات با میانگین و انحراف معیار 87/0 ± 46/3 آخرین اولویت مرتبط با فرایند ارزشیابی بالینی از دیدگاه دانشجویان بوده است. بین رشته وترم تحصیلی، سن، وضعیت تاهل دانشجویان و ارزشیابی آموزش بالینی ارتباطی دیده نشد. نتیجه گیری کلی : دادن آگاهی به دانشجویان در مورد فرآیند و اهداف ارزشیابی و توجه به دیدگاه های آنها در این مورد از ابتدای فعالیت بالینی توصیه می شود. درک دانشجویان از اهداف و فرایندهای ارزشیابی می تواند منجر به پذیرش آسان تر نتایج و ارتقاء انگیزه جهت یادگیری اثر بخش شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Priorities of Clinical Education Evaluation from Nursing and Midwifery Students’ Perspective
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: Evaluation of clinical education is a fundamental part of educational planning. Students’ perspective is one of the most important factors in educational evaluation. This study aims to determine the priorities of clinical education evaluation from the view points of nursing and midwifery students in Azad University of Semnan. Material and Methods: It was a descriptive cross- sectional study. One hundred and sixty nursing and midwifery students of Islamic Azad University of Semnan were recruited by census. Data was collected by a researcher made questionnaire (α=0.9) and analyzed using descriptive and inferential statistics by SPSS-PC (v.13). Results: The findings revealed that the students’ knowledge of evaluation aims and its methods (3/71 ± ./59) was the most important factor and receiving feedback (3/46 ± ./71)was the least important factor in clinical evaluation from the students’ perspective. There were no relationship between the students’ perspective about clinical evaluation and their age, marital status, discipline, and also the semester of education. Conclusion: Giving information about the process and purposes of clinical education evaluation and considering the students’ viewpoints in this regard from the beginning of clinical placement is recommended. Students’ understanding of evaluation goals and processes would facilitate accepting the results and promote their motivation for effective learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کتایون ارفعی | arfaie k
senior lecturer of midwifery group and phd candidate in reproductive health, azad islamic university of semnan, semnan, iran. corresponding author . tel 09126083900
مربی گروه مامایی، دانشجوی دکترای پرستاری، دانشگاه آزاد سمنان، سمنان، ایران نویسنده مسئول تلفن 09126083900
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی سمنان (Islamic azad university of semnan)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-674-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات