نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۳، شماره ۶۶، صفحات ۶۴-۷۲

عنوان فارسی دانش، نگرش و عملکرد زنان تازه‌زای بستری در زایشگاه‌های شهر کرمان در مورد ورزش در بارداری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف : در سال های اخیر، تأثیر فعالیت فیزیکی بر سلامت زنان باردار و روند رشد جنین، مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. در صورتیکه مادر سالم باشد و بارداری طبیعی را پشت سر بگذارد؛ فعالیت ورزشی استاندارد به ارتقاء سلامت مادر، رشد بهتر جنین، کاهش شیوع سزارین، زایمان راحت وکوتاه شدن مرحله دوم زایمان کمک می نماید. این پژوهش با هدف تعیین دانش، نگرش و عملکرد زنان تازه‌زای بستری در زایشگاه های شهر کرمان در مورد ورزش در دوران بارداری انجام شده است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی است. حجم نمونه بر اساس مطالعه مقدماتی 256 نفر تعیین گردید. نمونه ها با روش نمونه گیری متوالی انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته ای که شامل4 بخش بود استفاده شد. بخش اول حاوی ده سئوال مربوط به مشخصات دمو گرافیک، بخش دوم حاوی 23 عبارت جهت تعیین دانش و بخش سوم حاوی 11عبارت نگرشی بود. که بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت تنظیم شده بود. جهت تهیه متن سئوالات بخش نگرش ازتئوری رفتار برنامه ریزی شده ( TBP) آجزن آیسکس Ajzen Icex استفاده شد که ارزش آن در پیش بینی رفتارهای ورزشی زنان باردار به تأئید رسیده است. این تئوری یک چهار چوب شناختی اجتماعی است و جهت پیش بینی عقاید موثر بر رفتار فرد طراحی شده است. بخش چهارم حاوی 16 عبارت جهت تعیین عملکرد بود. جهت تعیین روائی پرسشنامه از شاخص روائی محتوا وجهت تعیین پایائی از روش محاسبه ضریب آلفا کرونباخ استفاده شد. داده ها به صورت مصاحبه ساختار یافته جمع آوری گردید. برای دستیابی به اهداف پژوهش از ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمونهای غیر پارامتری من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد. یافته ها : یافته ها نشان داد که میانگین نمره دانش زنان حدود 37 درصد کل نمره دانش قابل اکتساب، میانگین نمران نگرش 72 درصد کل نمره نگرش قابل اکتساب ومیانگین نمره عملکرد 8 درصد کل نمره عملکرد قابل کسب بوده است. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که ارتباط مثبتی بین دانش و نگرش (23/0 = r ) ، دانش و عملکرد (14/0 = r ) و بین نگرش و عملکرد (26/0 = r ) وجود دارد.در مقایسه نمره دانش با ویژگیهای فردی تفاوت معنی دار آماری بین دانش و محل سکونت (شهر یا روستا) دیده شد( 05/0 P< ) بین نمره نگرش با تحصیلات زن وتحصیلات همسر، همچنین بین نمرات عملکرد با سطح تحصیلات زن، سابقه سقط و نوع زایمان رابطه معنی‌دار آماری وجود داشت 001/0 . P< نتیجه گیری کلی: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که دانش، نگرش و عملکرد واحدهای مورد پژوهش درمورد ورزش در بارداری ضعیف بوده است .به نظر می رسد نگرانی‌های مادران در مورد ورزش ناشی از عدم اطلاع آنها از انواع ورزشهای مجاز و چگونگی انجام آنها می باشد و از آنجا که دانش ونگرش افراد از عوامل موثر بر رفتار آنهاست این اعتقادات غلط موجب می شوند زنان در طی بارداری روش زندگی کم تحرک را انتخاب کنند. بنابر‌این اطلاع رسانی و آموزش جهت بهبود دانش و تغییر نگرش و توسعه عملکرد آنها در این زمینه ضروری بنظر می رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ورزش در بارداری - زنان تازه‌زا – دانش - نگرش – عملکرد

عنوان انگلیسی The study of knowledge, attitude and practice of puerperal women about exercise during pregnancy
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Women who engage in exercise programms during their pregnancy have an opportunity to promot physiological and mental health. Current research studies have clearly shown that exercise is not harmful for fetus in healthy pregnancy. The aim of this study was to determine knowledge, attitude and the practice of puerperal women admitted to Kerman hospitals about exercise during pregnancy. Material and Methods: In this descriptive study after a pilot study, 256 women were chosen by consecutive sampling method. The instrument for data collection was researcher – made 4 parts questionnaire based on theory of planned behavior , consisting of demographic Characteristic, 23 sentences about knowledge, 11 sentences about attitude and 16 practice sentences about exercise during pregnancy. The validly and reliability was confirmed before using the questionnaire. Information was obtained through face to face interviewing. Results: The finding showed that the score for knowledge, attitude, and practice was 37%, 72%, and 8% of the total score, respectively. Results also revealed that there was weak positive correlations between knowledge and attitudes (r=0.23), knowledge and practice (r=0.14), and attitude and practice (r=0.26). There was a statistically significant difference between mean score of knowledge of participants in terms of accommodation (p< 0.05). Also, there was a statistically significant difference between mean score of attitude of participants in terms of level of education (p< 0.01) and spouss's level of education (p< 0.01). Results also revealed that there was a statistically significant difference between mean score of practice of participants in terms of level of education (p< 0.05), type of delivery (p< 0.05) and history of miscarriage (p< 0.05). Conclusion: It seems that mother's concern about exercise during pregnancy is due to their knowledge deficit about permitted exercises during pregnancy. Giving information and education would be helpful to change mothers' knowledg and attitude about the subject, therby, promoting their practice.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عصمت نوحی | esmat noohi


مهشید ناظم زاده شعاعی | mahshid nazemzadeh


نوذر نخعی | nozar nakhei



نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-75-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات