|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۲، شماره ۶۲، صفحات ۲۲-۳۱
|
|
|
عنوان فارسی |
عملکرد بالینی مربیان پرستاری از دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: آموزش بالینی مهم ترین قسمت آموزش پرستاری بوده و کیفیت آن متاثر از عوامل زیادی است. یکی از مهم ترین این عوامل عملکرد بالینی مربیان پرستاری میباشد. هدف این مطالعه تعیین و مقایسه دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای بناب و مراغه در مورد عملکرد بالینی مربیان پرستاری میباشد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقایسهای تمامی مربیان بالینی (34 نفر) و دانشجویان پرستاری (200 نفر) دو واحد دانشگاهی مورد نظر با روش سرشماری شرکت نمودند. معیار ورودی مربیان عبارت بود از داشتن مدرک کارشناسی، حداقل یک سال تجربه آموزش بالینی، عدم انجام آموزش بالینی هم زمان در دیگر واحدهای دانشگاهی و معیار ورودی دانشجویان عبارت بود از اشتغال به تحصیل در سال سوم و یا چهارم کارشناسی پرستاری. ابزار جمعآوری دادهها یک پرسشنامه ترکیبی بود. قسمت اول این پرسشنامه مشخصات فردی-اجتماعی مربیان و دانشجویان را بررسی مینمود. قسمت دوم شامل 27 گزینه بود که عملکرد بالینی مربیان پرستاری را از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری در شش حیطه شایستگی علمی و عملی، مهارتهای تدریس، مهارتهای ارتباطی، نقش حمایتی، نقش هدایت و رهبری و نقش تشویق کننده مورد سنجش قرار میداد. این پرسشنامه با روش خودگزارشدهی تکمیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که از دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری عملکرد بالینی مربیان پرستاری در سطح نامناسبی بوده و بین این دیدگاهها تفاوت وجود داشت. از سوی دیگر، در تمامی حیطهها دانشجویان بیشتر از مربیان خود عملکرد بالینی مربیان پرستاری را نامناسب گزارش نموده بودند. نتیجهگیری : این یافتهها نشان دهنده عملکرد بالینی نامناسب مربیان پرستاری دارای مدرک کارشناسی میباشد. از آنجایی که در بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بار اصلی آموزش بالینی دانشجویان پرستاری بر عهده این مربیان میباشد بنابراین، توصیه میشود مسئولین پرستاری این واحدهای دانشگاهی دورههای آموزش ضمن خدمت مناسبی را برای مربیان بالینی در نظر بگیرند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Clinical Performance of Nurse Trainers from Viewpoints of Student Nurses and Nurse Trainers of Azad Islamic University |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: The quality of clinical education as the main part of nursing education depends on many factors, including the performance of clinical nurse instructors . The aim of this study was to determine and compare the viewpoints of nurse trainers and student nurses of Bonab and Marageh Azad Islamic Universities regarding the performance of clinical nurse instructors. Material and Method: In this descriptive-comparative study, all clinical nurse instructors (N= 34) and student nurses (N= 200) of two universities were recruited by census sampling. Inclusion criteria for trainers were having Bachelor of Science (BS) degree, having at least one year working experience of clinical teaching, and not participating in clinical teaching in other universities. An inclusion criterion for students was studying in third or fourth year of BS nursing education. For data gathering, a composed questionnaire was used. The first part of the questionnaire consisted of the demographic data of student nurses and nurse trainers . The second part contained 27 items assessing the viewpoints of the subjects regarding clinical performance of clinical nurse instructors in six dimensions including theoretical and skill competency, instruction skills, communication skills, supportive role, directive role and encourage role. Questionnaires were completed by self report method. Results: Findings showed that both students and trainers believed that the performance of clinical nurse trainers is weak, but, there were statistically significant differences between their views, as students gave lower scores, in all dimensions, than nurse trainers. Conclusion: These findings demonstrated the weak performance of BS degree clinical nurse instructors in the universities under study. BS degree clinical nurse instructors play an important role in clinical education of student nurses in Azad Islamic Universities, therefore the nursing responsibles of these universities should provide continuing education for clinical nurse instructors. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسین رستمی | rostami دانشگاه آزاد اسلامی بناب سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بناب (Islamic azad university of bonab)
آزاد رحمانی | rahmani دانشگاه علوم پزشکی تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
اکرم قهرمانیان | ghahremanian دانشگاه آزاد اسلامی بناب سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بناب (Islamic azad university of bonab)
وحید زمان زاده | zamanzadeh دانشگاه علوم پزشکی تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-15&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|