نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۲، شماره ۶۲، صفحات ۷۵-۸۴

عنوان فارسی بررسی ارتباط شیوه تربیتی والدین با میزان استقلال دانش آموزان نوجوان مدارس شهر تبریز
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: شیوه تربیتی والدین پیامدهای مهمی را برای رشد و نمو روانی- اجتماعی نوجوانان ، ارتباطات خانوادگی آن ها ، موفقیت‌های تحصیلی ، توانایی های تصمیم­گیری و کسب اعتماد به نفس به دنبال دارد. نتایج مطالعات درباره ارتباط شیوه تربیتی والدین با استقلال نوجوانان متفاوت بوده و بحث­انگیز می­باشد. پژوهش حاضر به منظور تعیین ارتباط شیوه تربیتی والدین با استقلال دانش­آموزان نوجوان مدارس شهر تبریز انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی تعداد 360 نفر دانش­آموز نوجوان از مدارس دولتی شهر تبریز به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها را پرسشنامه­های تعیین شیوه تربیتی والدین، استقلال عاطفی و استقلال رفتاری تشکیل داده است. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: بر اساس یافته­ها 7/39 درصد از دانش­آموزان نوجوان شیوه تربیتی والدین را اقتدارمنش گزارش کرده بودند. همچنین ارتباط آماری معنی­داری بین شیوه تربیتی والدین با استقلال عاطفی (05/0 < ‍ P ) و استقلال رفتاری دانش‌آموزان (05/0 < ‍ P ) وجود داشت. نتیجه­گیری: با توجه به این که اکثریت نوجوانان شیوه تربیتی اقتدارمنش را گزارش کرده بودند و این شیوه ارتباط معنی­داری با سایر متغیرها داشت، لذا آموزش والدین درباره پیامدهای شیوه تربیتی آن ها برای فرزندان و خصوصیات دوره نوجوانی موجب دستیابی صحیح نوجوانان به استقلال می­شود. این آموزش می تواند توسط پرستاران بهداشت روان در مدارس برای والدین صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شیوه تربیتی والدین - استقلال عاطفی- استقلال رفتاری - نوجوان

عنوان انگلیسی Relationship between Parenting Style and Autonomy among Adolescents Studying In Tabriz High Schools
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim : Parenting style has a range of different outcomes for adolescents, their family relationships, achieving to autonomy, confidence and decision-making capacities. The results of studies about relationship between parenting style and autonomy in adolescents are different and controversial. The aim of the study was to examine the relationship between parenting style and authonomy among adolescents studying in Tabriz high schools. Material and Method: This was a cross sectional study with multistage cluster sampling of 360 adolescents studying in Tabriz high schools. Questionnaires used in this study were parenting style inventory II, Emotional Autonomy Scale (EAS) and perspective on adolescent decision-making – B. Data were analyzed using SPSS (Version 11). Results: According to the finding, the majority of adolescents (%39.7) reported authoritative parenting style and there was a statistically significant relationship between parenting style and emotional autonomy (F = 78.6, P< 0.05) and behavioral autonomy (F = 6.4, P< 0.05). Conclusion: Regarding the findings, it is suggested that nurses plan education programs about adolescence’s characteristic and parenting style outcomes for parents in order to achieve healthy autonomy for the adolescents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نعیمه سید فاطمی | seyed fatemi
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

فرناز رحمانی | rahmani
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

مهین برادران رضایی | baradaran
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

کامران صداقت | sedaghat
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-22-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات