نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۲، شماره ۵۹، صفحات ۱۵-۲۲

عنوان فارسی دانش و عملکرد پرستاران در زمینه اصول گزارش نویسی پرستاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: گزارش نویسی یکی از مهم ترین عملکردهای پرستار است که در حدود 28 – 13 درصد وقت آنان را به خود اختصاص می دهد. هیچ چیز به اندازه یک ثبت کامل و استاندارد نمی تواند بیانگر تمام مراقبت های داده شده به بیماران باشد. هدف از این پژوهش تعیین دانش و عملکرد پرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاهی شهر کرمان در مورد اصول گزارش نویسی پرستاری بود. روش بررسی: مطالعه توصیفی و تحلیلی بوده و 226 پرستار شاغل در این مطالعه شرکت نمودند. روش نمونه گیری به صورت سرشماری و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که شامل سه بخش مشخصات فردی، سئوالات دانش و چک لیست عملکرد بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های مرکزی و پراکندگی و نیز از آزمون‌های کروسکال والیس و من ویتنی یو و ضریب همبستگی اسپرمن استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد 9/46 درصد پرستاران در گروه سنی 26-22 سال با میانگین و انحراف معیار 45/6 ± 1/30 و 7/86 درصد زن بودند، 3/55 درصد پرستاران سابقه گذراندن دوره گزارش نویسی پرستاری را نداشتند. یافته ها همچنین نشان داد که 5/46 درصد پرستاران از دانش متوسط در زمینه اصول گزارش نویسی برخوردار بودند و عملکرد 85 درصد پرستاران بد بود و همچنین بین آگاهی و عملکرد پرستاران در زمینه اصول گزارش نویسی ارتباط معنی‌دار (001/0 > P 24/0 = r ) مشاهده گردید. بین گذراندن دوره گزارش نویسی پرستاری و دانش پرستاران نیز تفاوت معنی دار مشاهده شد (001/0 > P ). به طوری که میانگین رتبه دانش پرستارانی که دوره دیده بودند بیش از پرستارانی بود که این دوره را نگذرانده بودند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده بایستی در جهت ارتقاء آگاهی پرستاران نسبت به اصول گزارش نویسی با برگزاری دوره های آموزشی گزارش نویسی اقدامات لازم انجام داد و جهت عملکرد مؤثر بر ضمانت اجرایی آموزش های داده شده تأکید ورزید
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش – عملکرد – گزارش نویسی – مستند سازی - پرستاری

عنوان انگلیسی Nurse’s Knowledge and Practice of the Principles of Nursing Documentation at Hospitals of Kerman University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Documentation is among the most important practices in nursing, as studies indicate that this activity takes about 13% to 28% of total shift time. The aim of this study was determination of nurses’ knowledge and practice of the principles of nursing documentation at hospitals affiliated to Kerman University of Medical Sciences, 2006. Material and Method: In this descriptive analytical study, 226 staff nurses were selected based on census sampling method. Data were collected by a self-made instrument consisting of three sections. Instrument was used after obtaining validity and reliability. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis using SPSS. The authors declare that they have no conflict of interests. Results : The finding showed that the majority of nurses (37.8%) working in Shafa hospital and majority of nurses had no history of spending the course of nursing documentation. also , the findings of this study revealed that majority of nurses had moderate knowledge (46.5%) and bad practice of documentation (85%) and there was statistically significant relationship between the type of hospital and knowledge and practice (P< 0.0001) and spending course of nursing documentation and knowledge (P< 0.0001). Results also revealed that there was a positive relationship between knowledge and practice (P< 0.0001), but this relationship was not strong (r=0.24). Conclusion : The results of this study suggest that spending course of nursing documentation may promote knowledge of nurses about the principles of documentation. The application of this knowledge in practice needs to be emphasized.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge - Nursing - Documantation

نویسندگان مقاله زهرا غضنفری | zahra ghazanfari
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

مریم شیخ پورخانی | maryam sheykhpour khani
کارشناس ارشد آموزش پرستاری گرایش داخلی و جراحی

علی اکبر حق دوست | ali akbar haghdoost
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات