نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۲، شماره ۵۸، صفحات ۷۵-۸۷

عنوان فارسی کشف عوامل بازدارنده به کارگیری نتایج تحقیق در عملکرد بالینی پرستاران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: این مقاله دیدگاه پرستاران بالینی را نسبت به استفاده از تحقیقات پرستاری در فعالیت های بالینی توصیف می کند. بسیاری از مطالعات انجام شده با رویکرد کمی متمرکز بر آن بوده است که چرا پرستاران موقعیت های محدودی برای توسعه تحقیق و شرکت در فعالیت های تحقیقی دارند. هدف از این مطالعه کشف دیدگاه پرستاران بالینی نسبت به عوامل بازدارنده به کارگیری نتایج تحقیق در محیط بالینی است. روش بررسی: این یک مطالعه کیفی است که داده ها با استفاده از روش مصاحبه چهره به چهره و بحث گروهی جمع ‌ آوری و با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای کیفی به کمک نرم افزار MAXQDA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در این مطالعه درون مایه های کلیدی "حمایت پرستاران برای ساعی بودن در فعالیت های تحقیقی، ذهنیت تحقیقی، وسعت دانش و مهارت پرستاران در استفاده از نتایج تحقیق، سطح آموزش در استفاده از تحقیق، شکاف بین آموزش و بالین و چالش ‌ های مدیریتی و اجرایی یافت شد که پرستاران را از به کارگیری نتایج تحقیق در فعالیت های پرستاری باز می‌داشت . نتیجه گیری: در این مطالعه عوامل بازدارنده ای که لازم است چیرگی بر آنان صورت گیرد تا پرستاران فعالانه درگیر استفاده از نتایج تحقیقاتی شوند شناسایی شده است. در این مطالعه پرستاران پذیرای استفاده از نتایج تحقیقات بودند گرچه احساس می کردند به دلیل محدودیت زمانی، عدم حمایت و مدیران، فقدان دانش و مهارت کافی در فرایند تحقیق، جهت مشارکت در فعالیت های تحقیقی با مانع روبرو هستند. این مطالعه تایید می کند که استفاده از نتایج تحقیق و عملکرد مبتنی بر تحقیق از موضوعات پیچیده ایی هستند که نیازمند تلاش های آموزشی و سازمانی می باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پژوهش پرستاری بالینی – پرستاران بالینی

عنوان انگلیسی A Discovery of Restrictive Factors of Research Utilization by Nurses
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim : This paper describes the views of clinical nurses regarding the utilization of nursing research in practice. Many studies have taken a quantitative approach and have focused on why nurses constrain to develop research for nursing and research participation. There is a need to understand the factors restricting clinical nurses in using research findings. The aim of this study was to discover practising nurses' view of factors they perceived as restricte to their research utilization. Material and Method : Data were collected within a 6 months period by means of face-to face interviews followed by one session of focus group. Analysis was undertaken using a qualitative content analysis aided by MAXQDA software. Results: In this study, the findings disclosed some key themes perceived by nurses as restrictive to them in using research findings: “level of support to be active in research”, “to be research minded”, “the extent of nurses knowledge and skills about research and research utilization”, “level of educational preparation relating to using research”, “theory –practice gap”, and “administration and executive challenges in clinical setting”. Conclusion : This study identifies constraints that require to be overcome for clinical nurses to get actively involved in research utilization. In this study, nurses were generally interested in using research findings. However, they felt restricted because of lack of time, lack of peer and manager support and limited knowledge and skills about research process. This study adds a qualitative perspective about the subject under study. Albeir the findings are not generalizable, they support quantitative study findings regarding this subject. This study also confirms that research utilization and the change to research nursing practice are complex issues which require both organizational and educational efforts.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical Nursing research _ Clinical Nurse specialist

نویسندگان مقاله ندا مهرداد | neda mehrdad
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مهوش صلصالی | mahvash salsali
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-400-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات