نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۲، شماره ۵۷، صفحات ۱۹-۳۰

عنوان فارسی اهمیت نیازهای یادگیری بیماران مبتلا به نارسایی قلبی از دیدگاه بیماران و پرستاران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بسیاری ازدلایلی که منتهی به تشدید نارسایی قلبی می شود از طریق آموزش قابل پیشگیری است. با کوتاه شدن مدت بستری، پرستاران ناچار به اولویت بندی نیازهای یادگیری این بیماران می شوند. مسئله ویژه در توجه به نیازهای آموزشی بیماران تعیین اهمیت آن ها برای یادگیری است و در این راستا پرستاران باید تصمیمات خود را نه بر پایه تجربیات روزمره بلکه بر اساس یافته های تحقیقی بنا کنند. مطالعه حاضر با هدف تعیین و مقایسه دیدگاه بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و پرستاران از اهمیت نیازهای یادگیری این بیماران انجام گرفت. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقایسه ای 251 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی به روش نمونه گیری آسان و 181‌پرستار از طریق سرشماری از بیمارستان قلب شهید رجایی تهران انتخاب شدند. داده ها با استفاده از بخش اهمیت ابزار نیازهای یادگیری بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب ( CHFPLNI ) جمع‌آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بیماران اطلاعات دارویی و پرستاران عوامل خطرآفرین را به عنوان مهم ترین عناوین یادگیری درجه بندی کردند و در مورد اهمیت اطلاعات رژیم غذایی با هم توافق داشتند. یادگیری عناوین فعالیت، آناتومی و فیزیولوژی و عوامل روانی از نظر دو گروه اهمیت چندانی نداشت. اهمیت یادگیری تمامی زیر مقیاس ها و کل نیازهای یادگیری از نظر پرستاران بیش از بیماران بود (000/0= P ). بیماران زن (007/0= P ) و با تحصیلات لیسانس (001/0= P ) و پرستارانی که دوره‌های آموزش به بیماران قلبی را گذرانده بودند (040/0= P ) اهمیت بیشتری به نیازهای یادگیری دادند. نتیجه گیری: تأکید بیشتر پرستاران بر اهمیت نیازهای یادگیری بیماران و تفاوت هایی که در درجه بندی اهمیت نیازها از دیدگاه دو گروه وجود داشت، احتمال عدم توجه به نیازهای مهم یادگیری از نظر بیماران را مطرح می کند. یافته های این مطالعه می تواند رهنمودی برای مشخص کردن اولویت های آموزشی بیماران نارسایی قلبی بستری در بیمارستان در اختیار پرستاران قرار دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Importance of Learning Needs of CHF Patients from Patients' and Nurses' Perspective
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Many of the leading causes of heart failure exacerbation can be prevented by teaching. However, as hospitalization continues to shorten nurses will be challenged to prioritize educational needs. A critical problem in attending to patient learning needs is identifying which learning needs are important to be learned. The nurse must be able to make educational decisions based on research findings and not simply personal experience. The aim of this study was to determine the perceived importance of learning needs of patients with heart failure compared with their needs identified needs by nurses. Material & Method: This was a descriptive- comparative study in which 250 heart failure patients were recruited by convenience sampling. One hundred eighty one nurses were also selected by numerations in Tehran Cardiac Hospital of Shahid Rajaee. Data were collected by the “importance” component of CHFPLNI and were analyzed using SPSS- 11. Results: The patients perceived the subscale of “Medication” and nurses perceived the subscale of “Risk Factors” as the most important titles to learn and were agreed upon the importance of “Diet Information”. Subscales of “Activity”, “Anatomy & Physiology” and “Psychological factors” were not so important to learn as perceived by both groups. The nurses perceived all of the 7 subscales and the total scale as having more importance for learning than the patients did (P=0.000). Female patients (P=0.007), patients with baccalaureate education (P=0.001) and nurses with advanced preparation (P=0.040) perceived the learning needs as more important than others. Conclusion: Giving more importance to the learning needs of the patients by nurses and the difference of rating of the importance of learning needs by the two groups proposes the possibility of inattention to important learning needs from the patient perspective. The findings pave the nurses' way in prioritizing the learning needs of hospitalized heart failure patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فروغ رفیعی | f rafii
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

فرنگیس شاهپوریان | farangis shahpoorian
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

زهرا ناشر | zahra naasher
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

محسن آذرباد | mohsen azarbaad
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

فاطمه حسینی | fatemeh hosseini
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات