نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۱، شماره ۵۵، صفحات ۱۰۱-۱۰۹

عنوان فارسی ارزشیابی دانش و عملکرد دارویی دانشجویان پرستاری در پایان سال سوم به روش آسکی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: یکی از مهم‌ترین عملکردهای پرستاران دادن دارو به بیماران است که مستلزم آمادگی و داشتن زیر بنای علمی قوی، مهارت در تصمیم گیری و توجه دقیق به قوانین دارو دادن است. روش بررسی: این پژوهش یک بررسی مقطعی می باشدکه با هدف ارزشیابی دانش و عملکرد دارویی دانشجویان پرستاری در پایان سال سوم به روش آسکی صورت گرفت تعداد 48 نفر (45 زن و 3 مرد) در امتحان تئوری و 36 نفر در امتحان عملی شرکت کردند و از آن‌ها پرسش هایی در ارتباط با تجارب و فعالیت های بالینی دانشجویی ( over time ) ، استفاده از منابع دارویی اصلی و میزان مواجهه با روش های مختلف دادن دارو به عمل آمد. سپس امتحان تئوری شامل کل داروهایی که در 6 ترم تحصیلی بر اساس اهداف کارآموزی آموخته بودند به عمل آمد. آنگاه از دانشجویان طی 2 روز متوالی در آزمایشگاه فن پرستاری از 9 روش دارویی (استنشاقی، موضعی، داخل جلدی، داخل عضلانی، داخل وریدی، زیر جلدی، خوراکی، لوله بینی معده ای، شیاف) به روش آسکی در 9 ایستگاه دارویی آزمون به عمل آمد و بر اساس فرم وارسی ( check list ( مربوط به دستورالعمل های دارویی به آن‌ها نمره داده شد. یافته ها: پس از جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه، تعداد مواجهه با دستورالعمل های مختلف دارویی در تجارب بالینی دانشجویان به این ترتیب بود: 75/93 درصد موضعی، 25/31 درصد استنشاقی، 75/43 درصد شیاف، 98 درصد لوله بینی معده ای، 25/6 درصد داخل جلدی، 98 درصد زیر جلدی، 100درصد داخل وریدی، 100درصد خوراکی و 100 درصد داخل عضلانی. با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی بین نمرات تئوری و عملی دانشجویان در مورد دارو دادن 32/0درصد محاسبه گردید که معرف همبستگی ضعیف در این زمینه بوده است. نتیجه گیری: از آنجا که در حرفه پرستاری حساسیت زیادی بر طرق مختلف استعمال دارو برای بیماران وجود دارد و ارائه درست دارو به بیماران مهارت های علمی و عملی را می طلبد، جا دارد که در زمینه آموزش تئوری و عملی دانشجویان پرستاری در زمینه دارو دادن توجه خاص مبذول گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عملکرد داروئی، دانشجوی پرستاری ،ارزشیابی ، آسکی

عنوان انگلیسی Evaluation of the knowldege and practice of the third year student nurses about drugs by OSCE method
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: One of the most important functions of nurses, which require preparation and powerful scientific background, skill in decision making and careful attention to drug laws is administration of the drugs to the patients. The aim of the present study was to evaluate the knowldege and practice of the student nurses about drugs by OSCE method at the end of the third year of their education. Material and Method: In this cross- sectional study, 48 student nurses (45 females and 3 males), with a mean age of 21 years took part in a theoretical exam and 36 of them participated also in a practical exam. A demographic questionnaire including personal details, Over Time working (OT), the usage pharmacological sources and the level of encountering different pharmacological methods was used to collect data. Then, a theoretical exam, covering the whole drugs the subjects had learnt during 6 semesters, was taken and after that, 9 routes of drug administration (Suppository, NG tube, PO, SQ, IV, IM, ID, Topical and inhalation) were examined by OSCE Method in 2 consecutive days. The scores were given based on the drug administration check list. Results: The findings showed that encountering students with different routes of drug administration were Topical =93.7%, Inhalation=31.25%, SUPP =43.75%, NG= 98%, ID=6.26%, SQ= 98%, IV = 100%, PO=100% and IM=100%. The mean score of theoretical and practical exam were 49.02 and 63.8, respectively. A correlation of 0.32 was obtained between scores of theoretical and practical exam Conclusion: Since drugs administration requires both pharmacological information and practical skills, special attention should be paid to the theoretical and practical education of student nurses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رویا دوکوهکی | roya dokoohaki


نسرین شریفی | nasrin sharifi


شیرین رهنما | shirin rahnema


پروین آذرهوشنگ | parvin azarhooshang


ایران جهان بین | iran jahanbin



نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-388-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات