نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۱، شماره ۵۳، صفحات ۱۷-۲۷

عنوان فارسی بررسی میزان، نوع و علل اشتباهات دارویی در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اشتباهات دارویی اعضاء تیم بهداشتی و درمانی می‌تواند سلامتی بیماران را به طور جدی به خطر بیاندازد. هدف از این پژوهش تعیین میزان، نوع و علل اشتباهات دارویی دانشجویان پرستاری می‌باشد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی بود که جامعه آن را دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی اراک، تشکیل می‌داد. در این مطالعه 76 دانشجوی پرستاری به روش سرشماری وارد شدند. معیار ورود به مطالعه کسب نمره قبولی دروس داروشناسی و دارو دادن در بخش به بیماران بود. جهت جمع آوری اطلاعات از یک پرسشنامه خود ساخته استفاده شد. پرسشنامه شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیگ و سئوالات مربوط به اشتباهات اتفاق افتاده و اشتباهات در شرف وقوع بود. پس از تهیه پرسشنامه و تعیین اعتبار و اعتماد آن، پرسشنامه مذکور بین دانشجویان توزیع و پس از تکمیل جمع آوری شد. پس از جمع آوری اطلاعات، داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد در 1/17 درصد از دانشجویان سابقه اشتباه دارویی اتفاق افتاده و 42/43 درصد از دانشجویان اشتباه دارویی در شرف وقوع را داشته‌اند و 47/39 درصد از دانشجویان هیچ گونه اشتباه در شرف وقوع و اتفاق افتاده‌ای را گزارش نکردند. شایع‌ترین نوع اشتباهات دارویی گزارش شده، مربوط به دوز اشتباه بود. شایع‌ترین علت اشتباهات دارویی، کمبود اطلاعات داروشناسی ذکر شده بود. شایع‌ترین داروهایی که در مورد آن اشتباه رخ داده بود شامل هپارین، دوپامین، دبوتامین، وانکومایسین، فنی توئین و کاپتوپریل بودند. نتیجه گیری: میزان ارتکاب اشتباهات دارویی در دانشجویان پرستاری بالا می‌باشد. با توجه به این که این اشتباهات می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را برای بیمار به دنبال داشته باشد، تاکید بیشتر بر اهمیت اطلاعات دارویی در آموزش پرستاری و توجه به عوامل زمینه ساز بروز خطاهای دارویی پیشنهاد می گردد. نتایج این تحقیق می تواند ما را در شناخت نقاط ضعف دانشجویان در زمینه دارو دادن و کاستی های نظام آموزشی پرستاری در این زمینه و تلاش در جهت رفع آن کمک نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اشتباهات دارویی ، دانشجویان پرستاری ، پیشگیری

عنوان انگلیسی Frequency, Type and Causes of Medication Errors In Student Nurses
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Medication errors in healthcare environment are considered as a serious threat to patients' health. The purpose of this study was to investigate the frequency, type and causes of medication errors of nursing students. Materials and Methods: This was a descriptive study conducted in Arak University of Medical Sciences. Seventy six student were selected through census method of sampling. A questionnaire, consisting two sections of demographic information and questions about medication errors, was completed by students. Data were analyzed using descriptive statistics. Results: According to findings, 17.1 % of students reported medication errors and 43.42 % reported impending medication errors. The most common type of error was wrong dose of medication, the most common cause of which was poor pharmacologic knowledge. Heparin, Dopamin, Dubotamin, Vancomycin, Phenytoin and Captoprile were the most prevailing drugs about which the students reported errors. Conclusion: Results showed that the rate of medication errors in nursing student was high. It seems that some causes of medication errors are related to poor pharmacological knowledge, drug calculation and so on. Acording to the results, it is imperative to realize the weak points of students or educational program and plan to resolve them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medication error,Student nurse,Prevention

نویسندگان مقاله حمیدرضا کوهستانی | hr koohestani
دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

نیره باغچقی | n baghcheghi
دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

شراره خسروی | sh khosravi
دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-224&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات