نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۱، شماره ۵۳، صفحات ۶۳-۷۳

عنوان فارسی تأثیر آموزش کنترل استرس بر خلق و استرس درک شده در زنان مصرف کننده قرص‌های پیشگیری از بارداری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف : تغییرات خلقی و افزایش استرس درک شده به‌عنوان عوارض جانبی (گزارش شده) مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری، عامل مهمی در خودداری از ادامه مصرف این قرص ها و بروز حاملگی های نا خواسته و تحمیل هزینه های مادی و معنوی بسیار بر خانواده و جامعه خواهد بود. استفاده از راهکارهای کنترل استرس نه تنها در ارتقای سلامت روان زنان مؤثر است، بلکه می تواند از میزان قطع مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری، به‌دلیل اختلالات خلقی نیز بکاهد. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش راهکارهای کنترل استرس بر "خلق" و"استرس درک شده" زنان مصرف کننده قرص‌های پیشگیری از بارداری در مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی انجام شده است. روش بررسی : مطالعه حاضر یک کار آزمایی کنترل شده تصادفی دو گروهی است که بر روی 92 زن (46 نفر گروه آزمون و 46 نفر گروه کنترل) که کاندید مناسبی برای مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری بودند انجام شد. قبل از مصرف قرص‌ها، وضعیت خلقی (خلق مثبت و خلق منفی) و استرس درک شده واحدهای مورد پژوهش با استفاده از مقیاس سنجش خلق مثبت و منفی ( (PANAS و مقیاس سنجش استرس درک شده ( PSS ) مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس واحدهای مورد پژوهش، به‌صورت گمارش تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شده و واحدهای مورد پ‍ژوهش در گروه آزمون، تحت مداخله آموزشی راهکارهای کنترل استرس قرار گرفتند. در این مطالعه، متغیرهای خلق و استرس درک شده در دو مرحله قبل و سه ماه پس از مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری و آموزش کنترل استرس، در زنان بررسی و تأثیر مداخله آموزشی با مقایسه میانگین نمرات خلق و استرس درک شده در قبل و پس از مداخله در گروه آزمون و گروه کنترل سنجیده شد. یافته ها : یافته ها حاکی از افزایش معنی داری در میانگین نمرات خلق مثبت (001/0> P ) و کاهش معنی داری در میانگین نمرات خلق منفی (001/0> P ) و استرس درک شده در گروه آزمون (000/0> P ) بود. همچنین نتایج مطالعه، در ارتباط با مقایسه تغییرات خلق مثبت، خلق منفی و استرس درک شده در دو گروه آزمون و کنترل، در مرحله بعد از مداخله اختلاف معنی داری را از نظر خلق مثبت (040/0> P )، خلق منفی (005/0> P ) و استرس درک شده (005/0> P ) نشان داد. نتیجه گیری : بر اساس یافته های پژوهش، آموزش کنترل تنش می تواند از طریق کاهش استرس درک شده، در ارتقای سلامت روان زنان نقش مؤثری داشته و به‌دنبال آن عامل مهمی در پیشگیری از قطع ناگهانی مصرف قرص و کاهش بارداری های ناخواسته باشد. لذا برقراری برنامه های آموزشی – مشاوره ای برای زنان در جهت مدیریت استرس در مرحله قبل و حین مصرف قرص‌های پیشگیری به عنوان راهکار مناسبی در راستای ارتقای سلامت روانی آنان توصیه می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قرص‌های پیشگیری از بارداری، خلق،استرس درک شده، کنترل تنش

عنوان انگلیسی Effect of Stress Management Education on Mood and Perceived Stress among Oral Contraceptive Pill Users
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Mood changes and high perceived stress are considered as the controversial side effects of oral contraceptive pill (OCP) consumption. The belief that OCPs cause mood changes and depression could be a significant factor to discontinue OCP use in women, the event that inevitably leads to increase the rate of unwanted pregnancies with high costs on the families and society. Therefore, providing stress management educational programs could improve mood and perceived stress during OCP use, thereby, prevents discontinuation of OCPs. The aim of this study was to determine whether stress management education could influence mood and perceived stress in oral contraceptive users. Material and Method: This randomized controlled trial was conducted on ninety two women who were suitable candidates to use OCPs. Mood state and perceived stress were measured by PANAS and PSS, before intervention (as pretest). Then, all of the subjects were randomly assigned into either experimental or control group. The experimental group (n=46) used OCP for three cycles with routine contraception counseling and concurrently exposed to one session of stress management education, and 3 times telephone counseling. The control group (n=46) received only routine contraception counseling during OCP use for three months. Mood and perceived stress were measured again after educational intervention. Results: S ignificant reduction in negative mood and perceived stress and improvement in positive mood were found in the experimental group compared to the control group. Conclusion: The findings suggest beneficial effects of stress management education and counseling during OCP use that could reduce the rate of d iscontinuation and subsequent unwanted pregnancies. In addition, the stress management intervention could be considered as a significant factor to improve women's health promoting behaviors and quality of life during OCP use.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Oral contraceptive pill,Mood,Stress,Stress management

نویسندگان مقاله لادن محمدی یگانه | l mohammadi yeganeh
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

فریده باستانی | f bastani
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

زهره فیضی | z feizi
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مریم آگیلار وفایی | m agilar vafaie
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

حمید حقانی | h haghani
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-228&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات