نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۰، شماره ۵۱، صفحات ۵۱-۶۰

عنوان فارسی تأثیر روش تدریس کارگاهی برآگاهی کارکنان بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان نسبت به بیماری آنفلوانزای پرندگان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: آموزش پزشکی، با هدف تأمین نیروی متخصص باید آماده پاسخگویی به نیازهای جامعه باشد و خود را با تغییرات فناوری هماهنگ سازد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین تأثیر روش تدریس کارگاهی برآگاهی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گلستان نسبت به بیماری آنفلوانزای پرندگان، به عنوان یک بیماری نوپدید بود. روش بررسی: این مطالعه شبه تجربی در نیمه دوم سال 1384 به روش قبل وبعد از آموزش انجام شد. تعداد نمونه 101 نفر بود. ابتدا آگاهی داوطلبان با پرسشنامه‌ای سنجیده شد. پس از انجام مداخله فعال (مشارکت افراد درجلسات سخنرانی وکارهای گروهی)، پرسشنامه‌ها مجدداً توزیع گردید. اطلاعات به وسیله نرم افزار آماری SPSS وارد رایانه گردید و جهت بررسی تأثیر تدریس به روش کارگاهی برآگاهی افراد نسبت به آنفلوانزای پرندگان از تست‌های غیرپارامتریک ویلکاکسون، من ویتنی وکورسکال والیس استفاده شد. یافته‌ها: بر اساس نتایج آزمون X 2 میانگین امتیازآگاهی افراد بعد ازآموزش، اختلاف معنی‌داری با میانگین امتیازآگاهی افراد قبل ازآموزش داشت (001/0 > P ).داشتن اطلاعات قبلی ،تأثیر معنی‌داری در نتایج قبل از آموزش داشت (05/0 P < ).ارتباط معنی‌داری بین میانگین امتیاز آگاهی با جنس و سن افراد مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: روش تدریس کارگاهی در مورد بیماری‌های نوپدید می تواند تأثیر مفیدی درآگاهی کارکنان بهداشتی درمانی داشته باشد.اگرچه اطلاعاتی که از طریق رسانه‌های گروهی در دسترس قرار می‌گیرد، سبب افزایش آگاهی‌ این گروه می‌گردد ولی درامور تخصصی بهداشتی و درمانی نیاز به آموزش را مرتفع نمی سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Active Education on Knowledge of Health Care Workers of Golestan University of Mdical Sciences about Avian Influenza
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: The main goal of medical education is preparing experts in health care fields. Medical education should answer the population needs and develop in accordance with technology changes. The aim of this study was to evaluate the effect of active education on knowledge of health care workers of Golestan University of Medical Sciences about avian influenza. Material & Method: In 2005-2006, this semi-experimental study was conducted through before-after design . At the beginning, knowledge of the samples regarding to avian influenza was evaluated with self-administered questionnaire. After intervention (active participation in lectures and group workshops) the questionnaires were distributed once again. Data were analysed by non-parametric tests (Wilcoxon, Mann-Whitney, Kruskal-Wallis) to evaluate the effect of active education on knowledge about Avian Influenza. Results: The mean score of knowledge increased significantly after educational intervention (P-value< 0.001). Previous information was significantly related to pretest scores. The mean score of knowledge was not significantly related to gender and age. Conclusion: Educational workshops are effective in increasing knowledge of healthcare workers about avian influanza. While educational programs of the mass media are effective knowledge, it doesn't meet the special educational needs in the field of health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teaching, Avian Influenza, Awareness, Health Manpower

نویسندگان مقاله علی جباری | a jabbari
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

سیما بشارت | s besharat
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

نگین جباری | n jabbari
دانشگاه آزاد اسلامی گرگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی گرگان (Islamic azad university of gorgan)

بهناز خدابخشی | b khodabakhshi
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-210&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات