نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۰، شماره ۴۹، صفحات ۵۱-۶۰

عنوان فارسی آسیب شناسی آموزش به مددجو : یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: آموزش به مددجو توسط پرستاران ، بهترین راهکار برای انجام مراقبت از خود می باشد. هدف از این مطالعه، آسیب شناسی فرآیندآموزش به مددجو از طریق توصیف و تفسیر درک پرستاران و بیماران از شیوه آموزش به مددجو در محیط‌های بالینی می باشد. سؤالات این پژوهش عبارتند از: 1- فرآیند آموزش به مددجو در محیط‌های بالینی چگونه است؟ 2- اجرای صحیح آموزش به مددجو تحت تأثیر چه عواملی آسیب رسانی می شود؟ روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعه کیفی به روش تجزیه و تحلیل محتوا ست. نمونه ها شامل: 20 پرستار، 10 دانشجوی سال آخر کارشناسی پرستاری و 3 مربی کارشناس ارشد پرستاری و همچنین 10 بیمار بستری در بخش‌های داخلی و جراحی هستند. محیط مطالعه دانشکده پرستاری و مامایی و 2 بیمارستان عمومی شهر اراک و روش جمع آوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختار با پرستاران در گروه‌های متمرکز وجداگانه با بیماران بود. یافته‌ها: یافته های حاصل از مطالعه نشان داد عوامل مربوط به: 1- برنامه ریزی درسی و عملکرددانشکده (آموزش معمول و توجه ناکافی به نیازهای دانشجویان و...) 2- سرفصل نامناسب درس"فرآیند یادگیری واصول آموزش به بیمار" (مقطعی بودن درس، تأکید سطحی بر کاربرد نظریه‌های یادگیری در محیط بالین، عدم آشنا کردن دانشجویان با شیوه ایفای نقش در آموزش به مددجو و...) 3-کم توجهی به شرایط پرستاران بالینی 4-توجه نسبی به نیازهای آموزشی، فرهنگی وعادات بیماروخانواده وی 5- مدیریت آموزشی 6- نگرش افراد شرکت کننده به آموزش مددجو، در ساختاروفرآیند آموزش به مددجو مؤثر بوده اند و در بسیاری از موارد سبب عدم اجرای صحیح آن در محیط بالینی شده‌اند. بحث و نتیجه گیری: ضرورت آموزش به مددجو واهمیت نقش پرستاران دراین زمینه غیر قابل انکار است. عوامل آسیب رسان دراجرای صحیح آموزش به مددجو معلول سرفصل نا مناسب درس"فرآیند یادگیری واصول آموزش به بیمار" وسایر عواملی بوده است که سبب از دست رفتن این مراقبت در بالین شده است. آموزش صحیح واحد درسی جدید "فر آیند یادگیری واصول آموزش به مددجو" با شیوه ایفای نقش می تواند سطح توانمندی پرستاران در زمینه آموزش به مددجو را ارتقا دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب شناسی، آموزش بیمار، مطالعه کیفی

عنوان انگلیسی Pathology of Patient Education: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Patient education by nurses can be one of the best strategies for optimum self- care at home. The objective of this study is pathologic study of patient education process and answering to these questions :1- What is the process of patient education? 2- What are the pathogens of correct implementation of patient education? Material & Method: This was a qualitative research with using content analysis method. Sample size included twenty B.S nurses, three MS nurses, ten nurse students and ten hospitalized patients. The setting of the study was schools of Nursing and Midwifery and 2 general hospitals of Arak University of Medical Sciences. Data gathering method was semi - structured interview. Analysis of data was done based on content analysis method. Results: The study Findings showed that factors related to: 1- Curriculum planning, in Schools of Nursing and Midwifery 2- Patient education courses 3- Insufficient attention to nurses conditions 4- Insufficient attention to educational, cultural and habitual needs of patients and their families 5- Educational management 6- Attitude of participants to patient education, were key issues in the process of patient education that was related to inappropriate implementation of patient education in clinical settings. Conclusion: Patient education and nurses' role in this regard were significant factors to be considered. The pathogens which were effective on incorrect implementation of patient education, decrease the quality of care nursing. Applying the new curriculum planning can empower nurses on patient education. Providing in service training for clinical nurses and patient education follow up by clinical and educational managers can lead patient health promotion.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pathology, patient Education, Qualitative Research

نویسندگان مقاله داود حکمت پو | d hekmatpou
دانشگاه اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اراک (Arak university)

منیره انوشه | m anoosheh
دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

فاطمه الحانی | f alhani
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-179&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات