|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۹، شماره ۴۸، صفحات ۶۷-۸۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی مسائل و مشکلات مربیان پرستاری با سابقه کم در زمینه آموزش بالینی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: اگرچه در دهه اخیر پیشرفتهای چشمگیری در زمینه آموزش عالی خصوصاً در زمینه پزشکی و پرستاری به وجود آمده است، ولی وجود موانع و مشکلات آموزش بالین پرستاری نیاز به بررسی دارد، زیرا شناخت و پیداکردن راه حل مناسب برای هر کدام ازآنها منجر به ارتقا سطح آموزش خواهد شد. از این رو مطالعه حاضر به منظور تعیین مسایل و مشکلات مربیان پرستاری با سابقه کم در زمینه آموزش بالین و ارائه راهکار مناسب می باشد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی با روش حل مسأله، در ارتباط با مشکلات آموزش بالین کلیه مربیان پرستاری با سابقه کمتر از 5 سال دانشگاههای دولتی شهر تهران (شامل 40 نفر) در سال 1385 صورت پذیرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامههای مشکلات ویژه مربیان با سابقه کمتر از 5 سال بود. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد، مشکلات حیطههای مختلف به ترتیب اولویت عبارتند از: در حیطه فردی «تعیین محل کارآموزی بدون توجه به گرایش یا تجارب قبلی مربی» با (134) امتیاز؛ در حیطه ایفای نقش «ارزشگذاری نامناسب از طرف مسئولین دانشکده در ایفای نقش مربی» با (5/162) امتیاز، در حیطه ساختار سازمانی و مسائل آموزش بالین؛ «عدم وجود رابطه سازمانی هماهنگشده و مشخص بین آموزش و بالین» با (175) امتیاز؛ در حیطه تعامل «تعامل ناکافی بین مربی تازهکار و همکاران بالین» با (5/152) امتیاز؛ در حیطه امکانات و تجهیزات «محدودیت محیط فیزیکی و فضای نامناسب جهت برنامههای آموزشی و کنفرانسها و...» با (150) امتیاز؛ در حیطه رضایتشغلی «کمبود امکانات لازم برای پیشگیری از صدمات حین کار» با (180) امتیاز و در حیطه احساس خودکارآمدی «احساس خودکارآمدی مربوط به توانایی بحث در رابطه با ایدهها و نظریات مربیان با سابقه کمتر از 5 سال با مسئولین دانشکده» با کمترین امتیاز (5/312). نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش و بررسی راهکارهای هر حیطه با توجه به معیارها و ضوابط ویژه، تشکیل ” کمیته کیفیت آموزش در بالین “ به عنوان مناسب ترین راهکار برای کاهش مشکلات آموزش بالین پیشنهاد می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Problems and Issues of less- experienced Nursing Mentors in Clinical Education |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & Aim: Althorgh remarkable achievement in higher education system, especially in the nursing and medical fields are emerged, there are still several obstacles regarding clinical nursing education concerning novice and less-experienced mentors. Therefore, the objective of this study was to investigate novice nursing mentors’ problems and providing sound solutions as influencing factors of promoting quality of education. Material & Method: This study was a descriptive analytical design with problem solving approach for nursing mentors regarding clinical educational problems (including 40 novice mentors with less than 5 years experience) in Tehran State Universities, 2006. The data collection tool included demographic and specific nursing mentor's problems questionnaires. Results: Analysis of data showed, the problems of education in different aspects with their priority included: 1: personal domain (determining the place of practical education regardless of the mentor’s previous experiences) with the highest score of ‘134, 2: role performance problems, (inappropriate evaluation of the mentor’s role performance by the faculty authorities) with the highest score of ‘162.5, 3: organizational structure problems (lack of a clear and coordinated organizational relationship between education and practice field) with the highest score of ‘175. 4: interaction communication problems (inadequate interaction between the novice mentor and the other clinical colleagues) with the highest score of ‘152.5, 5: equipment and facilities problems (the limitation of physical environment and inappropriate space for educational programs, conferences, etc.) with the highest score of ‘150, 6: job satisfaction problems (lack of necessary equipments for reducing in-service probable injuries and harms) with the highest score of ‘180,’ and finally, 7: perceived self-efficacy problems (the ability of discussing the novice mentor’s ideas and opinions with the faculty members) with the minimum score of 312.5. Conclusion: According to the study findings and considering appropriate approaches of each domains based on special criteria, establishment of a "Committee of Nursing Clinical Education Quality" would be necessary as the most appropriate strategy for reducing nursing clinical education problems. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رضا مسعودی | r masoodi دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
فاطمه الحانی | f alhani دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-140&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|