نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۹، شماره ۴۷، صفحات ۷-۱۵

عنوان فارسی مقایسه تأثیر آموزش به دو روش سخنرانی و پوستر در زمینه بیماری ایدز بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ایدز یکی از جدی ترین و کشنده ترین بیماری های عفونی است که باعث می شود فرد مبتلا حتی در مقابل سایر بیماری‌ها و عفونت های جزئی نیز مقاومت نکرده در نهایت پذیرای مرگ شود. شیوع این بیماری در بین نسل جوان که آینده سازان و امید های هر جامعه‌ای محسوب می شوند بالا می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه تأثیر آموزش به دو روش سخنرانی و پوستر در زمینه ایدز بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک انجام شده است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی بودند و تعداد 200 نفر از این دانشجویان نمونه پژوهش را تشکیل می دادند. نمونه گیری به روش تصادفی طبقه‌ای در دو گروه (هر گروه 100نفر) انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون به‌عمل آمد. سپس جهت یک گروه، برنامه آموزشی به روش سخنرانی و ارائه جزوه آموزشی اجراء شد و جهت گروه دیگر، تعداد 12پوستر با محتوای مشابه جزوه آموزشی به ابعاد 70×100 در زمینه بیماری ایدز در راهروهای دانشکده نصب گردید . سپس از هر دو گروه آزمون نهایی به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون های آماری تی زوج، مستقل و مک‌نمار استفاده شد. یافته ها: نتایج آزمون تی زوج نشان داد اختلاف معنی دار آماری بین میزان آگاهی قبل و پس از آموزش با هر دو روش سخنرانی (0001/0 P< ) و پوستر (0001/0 P< ) وجود دارد. همچنین بین نگرش دانشجویان نسبت به ایدز قبل و بعد از آموزش به روش سخنرانی (0 0 01/0 P< ) و پوستر (002/0 P< ) اختلاف معنی دار آماری وجود داشت. در مقایسه دو روش، آزمون تی مستقل اختلاف معنی‌دار بین دو گروه در تغییرات میانگین نمرات میزان آگاهی (0001/0 P< ) و نگرش (0 0 01/0 P< ) دیده شد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش لزوم اجرای برنامه آموزشی مؤثر و منظم را جهت ارتقاء سطح آگاهی و نگرش جوانان در زمینه بیماری ایدز مورد تأیید قرار می دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایدز، دانشجویان، آگاهی، نگرش

عنوان انگلیسی A Comparative Study of the Effect of Lecturing and Poster presentation about HIV/AIDS on the Knowledge and Attitude of Students
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Acquire Immune Deficiancy Syndrom (AIDS) is one of the most serious and life threatening viral infections in human beings. The prevalence of the infectious disearse among young and adult generation is high. Therefore the aim of this study was to determine and compare the effect of lecturing and poster presentation as teaching methods of HIV/AIDS education on knowledge and attitude of the students at Islamic Azad University of Arak. Material & Method: This study was a semi experimental design. The study sample consisted of 200 students that were selected by stratified random method and divided into two groups of lecture (N=100) and poster Presentation (N=100). Data collection instrument was a questionaire. After administration of pretest in both groups, the first group was taught by lecturing accompanied with a booklet. For the second-group some posters on the bulletin board of the college were provided and then after three weeks the subjects completed the questionnaire as post-test. The data were analyzed by descriptive and inferential statistics (idependent and paired t-test, MC Nemar test). Result: The results of the paired t-test indicated that, using two methods of teaching, lecturing (P< 0.001) and poster presentation (P< 0.001) improved the knowledge of the subjects toward HIV/AIDS at pretest compared to post-test. Comparing the two methods, results that there was a significant difference between attitude level in the two groups lecturing (P< 0.0001) and poster presentation (P< 0.002). The independent t-test showed a significant difference in the mean scores of knowledge (P< 0.001) and attitude (P< 0.001). Conclusion: This study indicated that health education programs can lead to increase health knowledge and improving attitude regarding AIDS among students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله AIDS, Student, Attitude, Knowledge

نویسندگان مقاله طاهره برزویی | t borzuoi
دانشگاه آزاد اسلامی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اراک (Islamic azad university of arak)

مهناز جلالوندی | m jalalvandi
دانشگاه آزاد اسلامی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اراک (Islamic azad university of arak)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-124&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات