|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۹، شماره ۴۷، صفحات ۱۷-۳۳
|
|
|
عنوان فارسی |
عوامل مؤثر بر مراقبت پرستاری مبتنی بر شواهد: یک مطالعه کیفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: حرفه پرستاری می کوشد تا اعمال خود را بر شواهد تحقیقی بنا کند، اما برخی از محققان فاصله تئوری و عمل و فقدان مراقبت مبتنی بر شواهد را از مشکلات پرستاری ایران دانسته اند. با وجود این, گزارشی درباره عوامل موثر بر مراقبت مبتنی بر شواهد در ایران در دسترس نیست. به همین دلیل این تحقیق با هدف تعیین عوامل موثر بر مراقبت مبتنی بر شواهد در پرستاری انجام شد. روش بررسی: مطالعه کیفی به روش گراندد تئوری بر روی پرستاران شاغل در بیمارستانهای کاشان بود. جهت جمع آوری داده ها از نمونه گیری هدفمند، مصاحبه های باز نیمه ساختار یافته و مشاهده استفاده شد. جمع آوری داده ها آن قدر ادامه یافت تا اشباع داده ها حاصل گردید. تجزیه تحلیل داده ها به روش تحلیل مقایسه ای مداوم صورت گرفت. تحقیق بر روی 21 نفر از رده های مختلف پرستاری، شامل پرستاران بالینی، سرپرستاران، مدیران و مربیان پرستاری ، شامل 8 زن و 13 مرد با میانگین سابقه خدمت 9/9 ± 7/4 سال انجام شد. یافته ها: دو طبقه اصلی از داده ها استخراج شد که عبارت بود از "معنای مراقبت مبتنی بر شواهد" و "عوامل مؤثر بر مراقبت مبتنی بر شواهد". مشارکت کنندگان، مراقبت مبتنی بر شواهد را به صورت "مراقبت علمی و برخاسته از دانش پرستاری که باید بر اساس نیاز هر بیمار به عمل آید" تعریف کردند. با وجود این, معتقد بودند که اکنون مراقبت به جای "شواهد برخاسته از دانش پرستاری" بر "دستورات پزشکی و رویه های روتین" استوار است. عوامل مؤثر بر عملکرد مبتنی بر شواهد در شش زیر شاخه "برخورداری از دانش و تجربه حرفه ای"، "فرصت"، "عادت"، "اعتماد به نفس پرستار"، "فرآیند آموزش پرستاری" و "شرایط محیط کار" قرار گرفت. نتیجه گیری: اگر چه دانش حرفه ای و خودباوری پرستار و نیز فرآیند آموزش پرستاری بر نحوه ارائه مراقبت پرستاری تأثیر می گذارد، شرایط حاکم بر محیط کار و انتظارات القا شده توسط آن مهمترین عامل مؤثر بر ارائه مراقبت مبتنی بر شواهد هستند. بنابر این لازم است با فراهم سازی محیط سازمانی مناسب و اصلاح آموزش پرستاری، انتظار انجام مراقبت مبتنی بر شواهد را در سازمان توسعه داد و ضمن تقویت خودباوری پرستاران برای عمل به شواهد برخاسته از دانش حرفهای، فرصت لازم برای مراقبت مبتنی بر شواهد فراهم نمود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پرستاری، مراقبت مبتنی بر شواهد، عوامل مؤثر، پژوهش کیفی |
|
عنوان انگلیسی |
Factors Influencing Evidence-Based Nursing: A Qualitative Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & Aim: Nursing profession efforts is to establish the practice on evidence-based research . There has been a wide gap between the practice-based nursing and research-based nursing evidence in Iran. However, there is lack of research on the factors influencing evidence-based nursing and its barriers in Iran. This study was conducted to investigate the f actors as facilitators and inhibitors of Evidence Based Nursing ( EBN) . Material & Method: Grounded theory methodology was used for analyzing the participants' experiences and their viewpoints regarding Evidence-Based Nursing and the related factors. Semi-structured interviews and observation were conducted in the hospitals of Kashan University of Medical Sciences to gather the data until data saturation. Constant comparative analysis method was used to analyze the data. Twenty one participants including nurses, head nurses, matrons and nurse educators were interviewed. The mean of the participants' occupation service experience was 4.7 ± -9.9 years. Result: Two main categories emerged from the data as "the meaning of EBN," and "factors affecting EBN." From the participants' perspective, EBN was defined as "caring the patients based on the nurse's professional knowledge to respond the patients' needs instead of physicians orders." The second category consisted of six subcategories including "possessing professional knowledge and skills," "time availability and opportunity," "become accustomed to," "self-confidence," "the process of nursing education," and "the work environment." Although the nurses professional knowledge, self-confidence and the process of their education influence on the manner of nurses functioning, however, the work environment and its induced expectations were emerged as the most important variables affecting EBN. Conclusion: Although professional knowledge and self-confidence of the nurses with the process of nursing education system influence on nursing care quality but the work environment and its induced expectations, are the most important factors that influence on evidence-based nursing. Therefore, it is necessary to modify the work environment and the nursing education system to develop an organizational personal expectations for creating an opportunity of caring based on the best research-based professional knowledge. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محسن ادیب حاج باقری | m adib hajbaghery دانشگاه علوم پزشکی کاشان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-125&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|