|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۹، شماره ۴۶، صفحات ۶۱-۷۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش با کتابچه آموزشی در دو زمان بر اضطراب قبل از عمل بیماران کاندید پیوند عروق کرونر |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: جراحی به عنوان یک روند تشخیصی و درمانی در تمام بیمارستانها مورد استفاده قرار میگیرد و یک اقدام درمانی است که موجب اضطراب بیماران میشود و هر چه جراحی جدیتر باشد این اضطراب بیشتر است. لازم است پرستاران برای کاهش اضطراب بیماران اقدامات لازم را بهعمل آورند. نشان داده شده که آموزش قبل از عمل در جهت کاهش اضطراب بیماران مفید است. این مطالعه با هدف کلی تعیین تأثیر آموزش با کتابچهی آموزشی در دو زمان (1و6 روز قبل از عمل) براضطراب قبل از عمل بیماران پیوند عروق کرونر در مرکز قلب تهران در سال 1385 انجام شد. روش بررسی: این مطالعه کارآزمایی بالینی بود، جامعه پژوهش کلیه بیماران کاندید عمل جراحی پیوند عروق کرونر بودند. با محاسبات آماری حجم نمونه 60 نفر برآورد گردید. نمونهگیری به روش مستمر انجام شد، 30 نفر در گروه آموزش با کتابچه آموزشی 1روز قبل از عمل (مداخله1) و 30 نفر در گروه آموزش با کتابچه آموزشی 6 روز قبل از عمل (مداخله 2) قرار گرفتند. روش جمعآوری دادهها خودگزارش دهی بود و پرسشنامه سنجش اضطراب آشکار و پنهان اسپیلبرگر و پرسشنامه دموگرافیک به عنوان ابزار جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفتند. جامعه پژوهش کلیه بیماران کاندید عمل جراحی پیوند عروق کرونر بودند. این مطالعه یک کارآزمایی بالینی بود. یافته ها: نتایج نشان داد که در هر دو گروه مورد مطالعه، اضطراب آشکار و پنهان بیماران بعد از آموزش نسبت به قبل از آن کاهش یافت و استفاده از آزمون t زوج در گروه آموزش با کتابچه آموزشی 1روز قبل از عمل این کاهش اضطراب را در هر دو مورد آشکار (030/0 P= ، 27/3 t= ) و پنهان (034/0 P= ، 27/3 t= ) معنیدار نشان داد ولی در گروه آموزش با کتابچه آموزشی 6 روز قبل از عمل کاهش اضطراب معنیدار نبود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر استفاده از کتابچه آموزشی روز قبل از عمل در بالین جنبه کاربردی بیشتری دارد و پیشنهاد می شود برای آموزش مؤثر، کتابچه آموزشی را روز قبل از عمل در اختیار بیماران قرار دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Education by a Booklet at Two time Periods on Pre-Operation Anxiety in Patients as Candidates of Coronary Artery Bypass Graft (CABG) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & Aim: Extensive surgical interventions as diagnostic and therapeutic methods can cause anxiety in patients. Therefore, health care professionals such as nurses should try to reduce the level of patients' anxiety by addressing beneficial effects of providing preoperative information. The main purpose of the study was to determine the effect of education using a booklet in different times (1 day and 6 day before surgery) on anxiety level of patients as candidates for Coronary Artery Bypass Graft (CABG), in Tehran Heart Center Hospital, 2006. Material & method: The study design was a clinical trial. The total sample size was 60 patients. Thirty subjects were given a booklet 1 day before surgery and another group, received education, 6 days before surgery. Sampling method was consecutive. The Spiellberger's State-Trait Anxiety Inventory was used for data collection at pre and post education. Results: The result indicated that the anxiety level decreased in both groups, but paired t-test showed that the difference of state anxiety and trait anxiety in the first group (received education at 1 day before operation) at pre and post intervention were statistically significant (t=3.27, P.value=0.030), (t=2.23, P.value=0.034) respectively, whereas there was not statistically significant difference of anxiety level in the group of patient who received education 6 days before the surgery, at pre and post intervention. Conclusion: According to the results, providing educational booklets to the patients in clinical setting one day before surgery, seems more applicable which could reduce patients' anxiety effectively. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Pre-operation anxiety, CABG, Pre operation education |
|
نویسندگان مقاله |
لیلا مومنی | ٭l moemeni بیمارستان ضیاییان
اکرم نجف یارندی | a yarandi دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
فریده جزی کبیری | f kabiri دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
حمید حقانی | h haghani دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
سیروس دارابیان | c darabian دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-120&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|