|
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۱-۵
|
|
|
عنوان فارسی |
ضرورت ایجاد درس فلسفه پزشکی برای دانشجویان علوم پزشکی |
|
چکیده فارسی مقاله |
در فلسفه پزشکی بهعنوان یک حوزه مطالعاتی؛ مباحثی همچون هستیشناسی، معرفتشناسی، ارزششناسی و منطق مورد توجه قرار دارد. اگرچه ارزششناسی با توجه به جایگاه آن در اخلاق پزشکی، بهویژه در ارتباط با چالشهای اخلاقی پزشکی مدرن، توجه بیشتری را به خود معطوف کرده است؛ اما لازم است سایر مباحث فلسفه پزشکی نیز مهم و ضروری تلقی شوند. ایجاد دورههای آموزشی در دانشگاههای معتبر، انتشار مجلات، کتب و برگزاری نشستهای هماندیشی، حاکی از توجه ویژه به این حوزه نسبتاً نوظهور دانش میباشد. برخی از اهداف مصرّح نظام آموزشی علوم پزشکی کشور مانند تفکر انتقادی و مهارت حلمسئله نیز توجه شایسته به این مباحث را ضروری و مهم ساخته است. پرداختن به فلسفه پزشکی در برنامه آموزش پزشکی میتواند به تأمل در پرسشهای اساسی، ازجمله در زمینه ماهیت تفکر عقلانی، قوانین حاکم بر آن و نقش آن در نظام سلامت منجر شود و این در حالی است که در آموزش پزشکی از تلفیق حکمت و طب که ویژگی مهم پزشکان پیشین و تأثیرگذار ایران زمین بوده، فاصله گرفته شده است. اینکه دانشآموخته نظام آموزش پزشکی و ارائهکننده خدمات سلامت، انسان را موجودی فراتر از جسم و برخوردار از کرامتی ویژه دانسته و اعمال و رفتار حرفهای خود را بر چنین رویکردی مبتنی کند؛ نیازمند آموختن مبانی انسانشناسی سلامت، ماهیت سلامت، بیماری و مانند آن است. بهنظر میرسد شاید با ارائه مطالب گفتهشده در قالب واحد درسی «آشنایی با فلسفه پزشکی» به دانشجویان علوم پزشکی، بتوان امید داشت در نگرش ارائهکنندگان خدمات سلامت تغییری ایجاد گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فلسفه پزشکی، آموزش پزشکی، دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی. |
|
عنوان انگلیسی |
The Necessity of Philosophy of Medicine Course for Medical Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Philosophy of medicine as a field of study mainly concentrates on issues, such as ontology, epistemology, axiology, and logic. Although axiology has attracted more attention due to its position in medical ethics, especially in relation to modern medical ethical challenges, other topics of philosophy of medicine should be also considered important and necessary. Developing training courses at prestigious universities, publication of journals and books, holding conference meetings, are indicative of special attention to this relatively new field of knowledge. Some stipulated goals of Iran medical education system, such as critical thinking and problem solving skills, have also made these issues important and necessary to be paid attention to. Addressing philosophy of medicine in medical education program, can lead to contemplation on critical thinking, nature of rational thinking, its governing rules, and its role in health care system, and this is while, medical education system has taken distance from combination of wisdom and medicine, which is the main feature of former and influential Iranian physicians. Graduates of medical education system and provider of health services need to know the principles of health anthropology and the nature of health and disease in order to consider humans to be more than a body and to possess special dignity, and apply their professional practices and behaviors according to this approach. It seems that presenting the mentioned issues as a course entitled "Introduction to Medical Philosophy" to the medical students, may changes the attitude of health care providers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
صادق یوسفی | Sadegh Yoosefee مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
اکرم حیدری | Akram Heidari مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
احمدرضا همتی مقدم | Ahmad-Reza Hemmati-Moghaddam گروه فلسفه علم، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
مرتضی حیدری | Morteza Heidari مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1244-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-739461.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش پزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|