|
مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۷۹-۸۹
|
|
|
عنوان فارسی |
تجربه زیسته ازدواج دانشجویی: مطالعه پدیدهشناسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: در ایران، مسئله ازدواج از مسائل اجتماعی و فرهنگی زمان معاصر تلقی میشود؛ زیرا بهنظر میرسد مشکلات، تنگناها و موانع بر سر راه جوانان، بهویژه قشر دانشجو در سالهای اخیر افزایش یافته است. بنابراین، درک تجربه ازدواج دانشجویی، بهمنظور ارائه اطلاعات مناسب جهت کشف و بررسی مداخلات مربوطه و قابلقبول مورد نیاز است. مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب زیسته ازدواج دانشجویی انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه کیفی با رویکرد پدیدارشناسی هرمنیوتیک، 12 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی قم برای شرکت در مطالعه با روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته استفاده گردید، سپس با روش Diekelmann (سال 1989) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: پس از تحلیل دادهها، درونمایه اصلی با 3 درونمایه فرعی ظاهر شد. درونمایه اصلی «خودشکوفایی در بستری از چالشها» بود که از درونمایههای فرعی تکامل، ثبات، حمایت و چالشهای پیشرو تشکیل میشد. نتیجهگیری: طبق نتایج این مطالعه، ازدواج همه جنبههای زندگی دانشجویان را تحت تأثیر قرار داده و زندگی آنان را متحول میکند. ازدواج دانشجویی با چالشهایی همراه است که زمینه را برای رسیدن به تکامل فراهم میسازد. دانشجویان با ازدواج به سمت خودشکوفایی رفته که این وضعیت به زندگی آنان معنا میبخشد و زمینه را برای پیشرفت در مسیر زندگی فراهم میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ازدواج، دانشجویان، پدیدهشناسی، قم، ایران. |
|
عنوان انگلیسی |
The Lived Experiences of Student Marriage: A Phenomenological Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: In Iran, marriage is considered as one of the social and cultural issues of contemporary time, because problems, bottlenecks, and barriers in the way of young people, especially student population, have increased over the recent years. Therefore, understanding the experience of student marriage is required to provide appropriate information for discovering and investigating relevant and acceptable interventions. The present study aimed to explain the lived experiences of student marriage. Methods: In this qualitative study with hermeneutic phenomenological approach, 12 students of Qom University of Medical Sciences, were selected for participation in the study using purposive sampling. Data were collected through deep semi-structured interviews, and then were analyzed by Diekelmann method (1989). Results: After analysis of the data, the main theme appeared with 3 sub-themes. The main themes was "self-flourishing in the face of challenges", which consisted of sub-themes of evolution, stability, support, and challenges ahead. Conclusion: According to the results of this study, marriage affects all aspects of student life and changes their lives. Student marriage is associated with challenges that prepare the ground for evolution. Marriage leads to self-flourishing in the students, which makes their lives meaningful and prepares the ground for progress in the path of life. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Marriage, Students, Phenomenological, Qom, Iran. |
|
نویسندگان مقاله |
زهره خلجی نیا | Zohreh Khalajinia Department of Midwifery, Faculty of Nursing & Midwifery, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran. گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
محمد عباسی | Mohamad Abasi گروه آموزشی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
ایمانه خاکی | Imaneh Khaki Department of Midwifery, Faculty of Nursing & Midwifery, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran. گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1273-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-739470.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|