|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۸، شماره ۴۳، صفحات ۶۱-۶۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رضایت زنان از مراقبت های دوران بارداری دریافت شده در مراجعین به خانه های بهداشت شهرستان شیروان چرداول |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده یکی از مهم ترین شاخص های کیفیت ارائه خدمات بهداشتی رضایت مددجو می باشد. تأکید بر رضایت مراجعین از خدمات دوران بارداری به علت اثرات مثبتی است که بر رفتار آنان دارد و سبب می شود به استفاده از خدمات بهداشتی تشویق گردند . تامین رضایت زنان باردار حاصل پاسخگوئی به نیاز و انتظارات آن ها می باشد،که موجب بروز احساس خوشایندی در آن ها شده و سلامت روانی آنان را ارتقاء می دهد. مطالعه حاضر به هدف تعیین میزان رضایت زنان از مراقبت های دوران بارداری دریافت شده در مراجعین به خانه های بهداشت شهرستان شیروان چرداول در سال 1384 صورت گرفت. این مطالعه مقطعی بود. محقق علاوه بر بررسی رضایت زنان از مراقبت های دریافت شده ارتباط بین متغیر اصلی و متغیرهای مداخله گر را نیز مورد بررسی قرار داد. تعداد نمونه پژوهش 460 نفر، بود که به روش سرشماری تعیین شد و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه، محیط پژوهش 54 خانه بهداشت شهرستان شیروان چرداول بود. نتایج پژوهش نشان دادکه 8/89 درصد زنان از برنامه زمان بندی شده مراقبت های دوران بارداری، 8/79 درصد از سهولت دسترسی به مراقبت های دوران بارداری و 6/93 درصد زنان از چگونگی برقراری ارتباط در مراقبتهای دوران بارداری رضایت خیلی زیاد و زیا د داشتند و 2/60 درصد مادران از اطلاعات دریافت شده در مراقبت های دوران بارداری رضایت کم و خیلی کم را ابراز نمودند. زنان خانهدار و کارمند بیشتر از سایر گروه ها از برنامه زمان بندی شده مراقبتهای دوران بارداری رضایت داشتند (004/0=P). همچنین میزان رضایت در اولین بارداری بیشتر از سایر گروه ها بود (035/0=P) و زنان با سن کمتر از سهولت دسترسی به مراقبت ها راضی تر بودند (027/0=P). نتایج به طورکلی نشان داد 2/87 درصد از زنان از مراقبت های دوران بارداری به میزان زیاد و خیلی زیاد رضایت داشتند. با توجه به رضایت اندک مادران از اطلاعات دریافت شده در دوران بارداری لازم است اقدامات مناسب در جهت تشویق اعضاء تیم بهداشتی به انجام آموزش به مادران صورت پذیرد. پژوهشگران پیشنهاد انجام مطالعه در زمینه علل نارضایتی مادران از آموزش دریافت شده را مینماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
،رضایت،مراقبت های دوران بارداری،،زنان باردار |
|
عنوان انگلیسی |
A STUDY OF SATISFACTION WITH PRENATAL CARE SERVICES IN THE WOMEN ATTENDING TO THE HEALTH CENTERS OF THE SHIREVAN CHARDAVEL (IRAN), IN 2005 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One the most important aspect of quality of prenatal care, is satisfaction among clients. In fact the main goal of prenatal care is giving birth, with a healthy newborn without complication. In this study, the objective was to determine satisfaction of pregnant women attending to the health center that receive prenatal care. The design of the study was cross-sectional descriptive. The sample size was 460 subjects (338 pregnant women and 122 women in their postpartum period). The sampling method was census selection. The instrument for data collection was a questionnaire, consists of the items of demographic characteristics, satisfaction of prenatal care services and its' quality. The study setting was 54 small health canters in shire van chardavel district. The study results showed that the majority of the subjects (89.8%) had high and very high satisfaction with the timetable of the prenatal care, whereas 10.2% had low and very low satisfaction. Regarding prenatal care facilities, 79.8% of the subjects had high and very high satisfaction and only 20.2% of the subjects had low and very low satisfaction. Approximately 93.6% of the women had high and very high satisfaction in relation to the communication of the prenatal care personnel, whereas 6.3% had low and very low satisfaction about 60.2% sixty percent of the women who participated in the current study, had low and very low satisfaction with the received prenatal care information whereas 39.8% had high and very high satisfaction. House wives and employees in had, more satisfaction with the timetable. The rate of satisfaction during first pregnancy (P=0.035) and in the your women (P=0.027) were high. According to the study findings, the majority of the subjects were satisfied with the received prenatal care, though 60.2% of the women were unsatisfied regarding the information of the prenatal care. Apparently there is a necessity to update the prenatal care providers' knowledge. It is recommended that more studies should be conducted regarding the barriers of raising the awareness and giving appropriate information to the women in prenatal clinics. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Satisfaction, Prenatal care, Pregnant women |
|
نویسندگان مقاله |
مهوش دانش کجوری | m danesh kojuri دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
صدیقه کریمی | s karimi دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
ربابه شکرآبی | r shekarabi دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
فاطمه حسینی | f hossinei دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-6&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|