|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۸، شماره ۴۱، صفحات ۷-۱۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تفکر انتقادی در آموزش پرستاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
تفکر انتقادی، از نظر ریچارد پائول عبارت است از: نوعی تفکر هدفمند منحصر بفردی که متفکر به طور منظم و به طور عادتی، معیار و استانداردهایی مدبرانه را برای فکر کردن برقرار نموده، مسئولیت ساختار تفکر را می پذیرد و آن را بر اساس استانداردها هدایت می کند و تاثیر و کارایی تفکر را بر اساس هدف، معیار و استانداردها ارزیابی می کند. تفکر انتقادی یک فعالیت مثبت است و در واقع ارزیابی انتقادی از وضعیت و شرایط، فرآیندی ضروری و مثبت برای رشد و تکامل در داخل هر جامعه و سازمان می باشد. تفکر انتقادی تنها به یادگیری در آموزش عالی مربوط نمی شود، بلکه همه فعالیت های زندگی شامل روابط بین فردی و کار را نیز در بر می گیرد. این نوع تفکر، به عنوان جنبه مهمی از عملکرد حرفه ای در پرستاری، مامایی و بهداشت مورد توجه قرار گرفته و به ویژه در عرصه های بالینی برای پرستاری امری حیاتی به شمار می آید. هم چنان که پرستاری از حالت شغل به سمت حرفه پیشرفت داشته است، نیاز به مهارت های شناختی و ارتباطی، پرستاران را از وظیفه محوری به سمت مهارت محوری مبتنی بر دانش پیشرفته، سوق داده است. هم گام با تکامل تدریجی چشم انداز پرستاری در بالین، پرستاران به استقلال بیشتری دست یافته و تقاضایی رو به رشد برای توسعه توانایی های تفکر انتقادی جهت حل مشکلات و تصمیم گیری یافته اند. یکی از نقش های مهم پرستاری تصمیم گیری در مورد مراقبت از مددجو می باشد. در پاسخ به نیاز تصمیم گیری مستقل در بالین، آموزش پرستاری تأکید زیادی بر تفکر انتقادی دارد. لذا آموزش دهندگان پرستاری باید قادر به تسهیل، توسعه و ایجاد آن در دانشجویان باشند. با توجه به نتایج مطالعات انجام شده، توصیه این است که در آموزش پرستاری، تفکر انتقادی در دانشجویان پرورش داده شود تا بتوانند در ارائه خدمات بالینی ماهرتر عمل کرده، بهتر تصمیم بگیرند و مستقل تر باشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
،تفکر انتقادی،آموزش ،پرستاری |
|
عنوان انگلیسی |
CRITICAL THINKING IN NURSING EDUCATION |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
According to Richard Paul, critical thinking (C.T.) is a unique kind of purposeful thinking, in which the thinker systematically, and habitually imposes criteria and intellectual standards upon the thinking, taking change of the construction of thinking, guiding the construction of the thinking according to the standards, and assessing the effectiveness of thinking according to the purpose, the criteria, and the standards. Critical thinking is very different from criticism it is basically a positive activity, and in fact critical appraisal of situations is a positive and necessary process for growth and development within a society or an organization. Critical thinking is not confined solely to learning in higher education, but useful in all adult activities, including the interpersonal relationships and working activities. It is also considered an important aspect of professional practice in health, midwifery and nursing, especially in clinical nursing. Considering that nursing has changed its orientation from a job towards a profession, nurses, consequently, are diverted from task orientation to skill orientation, which requires certain cognitive and communication skills. Along with the expansion of the scope of nursing there is an ever-growing demand for the development of critical thinking skills in problem solving and decision making. In response to the need for independent decision making in the clinical setting, nursing education has placed great emphasis on C.T. Therefore, nurse trainers must equip their students with such essential skills. Brookfield offers a ten-point checklist for teaching C.T.: 1) Affirm critical thinkers’ self-worth 2) listen attentively to critical thinker 3) Show that you support critical thinkers' efforts 4) Reflect and mirror critical thinkers’ ideas and actions. 5) Motivate people to think critically 6) Regularly evaluate progress 7) Help critical thinkers to create networks 8) Be a critical teacher 9) Make people aware of how they learn critical thinking and, 10) Model critical thinking . According to Martin study (2002), “The Theory of Critical Thinking in Nursing” it is shown that C.T, and decision-making abilities increase along with the level of clinical expertise. Thus, the development of C.T. skills is recommend in nursing education. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Critical thinking, Education, Nursing |
|
نویسندگان مقاله |
مرضیه حسن پور | m hasanpour دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
سیده فاطمه حقدوست اسکویی | f oskouie دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
دکتر مهوش صلصالی | mohammad mahvash m salsalei دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-9&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|