نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۷، شماره ۴۰، صفحات ۱۸-۲۷

عنوان فارسی بررسی درک پرستاران از آموزش به بیمار، عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آن
چکیده فارسی مقاله  آموزش بیمار یکی از اساسی‌ترین نقش ‌ های هر پرستا ر است و تعهد پرستارها نسبت به انجام آن تحت تاثیر درک آن ها از نقش آموزشی خود، برخورداری از آمادگی جهت آموزش به بیمار و عوامل و منابع محیطی قرار دارد . لذا این پژوهش با هدف تعیین درک پرستاران از آموزش به بیمار، عوامل تسهیل‌کننده و بازدارنده آن انجام شده است. این پژوهش یک مطالعه مقطعی است که در آن جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای خود ایفا استفاده شد. نمونه‌های پژوهش شامل 259 پرستار و سرپرستار شاغل در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که به روش نمونه‌گیری احتمالی طبقه‌ای انتخاب شدند. بر اساس درک 8/95 درصد پرستاران، آموزش بیمار بخش مهمی از مسئولیت آن ها تلقی شده بود و 95 درصد آن ها می‌پنداشتند، آموزش به بیمار در اولویت وظایف آن ها قرار دارد. پرستاران اظهار داشتند به دلیل وقت‌گیر بودن اقدام های پرستاری نظیر مراقبت از بیمار، گزارش نویسی و انجام درمان‌های دارویی فرصت کافی جهت انجام آموزش نمی‌یابند. بر اساس درک پرستارها سه عامل بازدارنده آموزش بیمار به ترتیب اولویت عبارت از پرسنل ناکافی، کمبود وقت و نبود منابع و ابزار آموزشی مناسب بودند. طبق درک آن ها سه عامل تسهیل‌کننده به ترتیب اولویت، در نظر گرفتن یک الی دو پرستار برای انجام آموزش، اختصاص زمان برای انجام آموزش و وجود راهنماهای نوشتاری اطلاعاتی برای آموزش یک موضوع خاص بودند. با توجه به یافته‌ها،‌ تهیه ابزار و منابع آموزشی مناسب و برگزاری کلاس ‌ های آموزش ضمن خدمت باعث ارتقاء آموزش به بیمار می‌گردد. همچنین ارزیابی توانایی پرستاران ضمن ایفای نقش آموزشی خود، از طریق مشاهده آن ها در بالین توصیه می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی NURSES’ PERCEPTION OF PATIENT TEACHING, ENHANCING AND INHIBITING FACTORS
چکیده انگلیسی مقاله Patient teaching is a critical component of nursing roles, and nurses engagement in patient teaching is affected by nurses ’ perception of their role as educator, educational preparation, environmental and resource issues. So, to take a look on nurses ’ perception of patient teaching plus inhibiting and enhancing factors on it, we performed a cross sectional study, with 259 participants, selected by stratified sampling method, and in order to gather the data questionnaires were used. As a result 95.8% of nurses perceived that patient teaching is an important part of every nurse's responsibility and 95% of them said that patient teaching is a top priority in their career, but they reported that the time consuming nursing duties such as patient care, charting and administering medications, didn’t leave enough time for patient teaching. The top three factors inhibiting patient teaching were staff, time and unavailability of resource material. The top three enhancers were designation of one or two nurses to do teaching, providing time for nurses to do so, and development of more inclusive information guidance sheets to assist them in teaching specific topics. Providing essential resources and in-service education also enhance patient teaching. Besides, direct observation of nurses in clinical area, as they are engaged in patient teaching, is clearly needed. This will provide better understanding of the extend to which nurses are able to fulfill their professional mandate in providing patient teaching.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلا مردانیان دهکردی | l mardanian dehkordi
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

آسیه سلحشوریان فرد | a salahshorian
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

ژاله محمد علیها | j mohammad alayha
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

فاطمه حسینی | f hosseini
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-28&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات